Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Haaga Box: Katsojakokemus ja urheilutapahtuma murroksessa

Digitalisaatio mullistaa maailmaa, eivätkä urheilustadionit ja urheiluviihde jää osattomiksi myllerryksestä. Mullistus lupaa hyvää katsojille ja tarjoaa ketterille yrityksille mahdollisuuksia uudenlaisten palvelukonseptien luomiseen.

 

Teksti: Teemu Moilanen ja Eeva Puhakainen
Kuvat: Pixhill ja Pasi Tuominen / The Box


Yleisötapahtumapaikoissa, stadioneilla ja halleissa on koittanut uusi aika. Muutos näkyy ja kuuluu niin tapahtumapaikkojen sisä- kuin ulkopuolellakin. Muutos näkyy koko urheilutapahtumamaailmassa fanien roolia myöten.

Integraatio näkyy jokaisen katsojan kännykässä, kun tapahtumapaikkojen langattomat katsojapalvelut ja langaton wifi-yhteys ovat tarjolla kaikille kaikkialla. Lentokoneista tutut pikkunäytöt ilmaantuvat lämmitettyjen istuimien varusteiksi – ja jopa vessoihin. Niistä katsoja valitsee haluamansa pelitapahtuman uusinnan mieleisillään asetuksilla: kuvakulma, ääni, tekstitys ja kieli ovat valittavissa. Valtaosa palveluista hoituu mobiilimaksulla, samoin kuin tarjoiluiden tilaamiset suoraan katsomoon.

Joku jo uumoilee, että tapahtumiin perinteisesti kuuluneet jonot voivat pian olla historiaa. Jonotus on kuitenkin aina ollut osa yleisötapahtuman tunnelmaa, eikä jonottaa voi yksin. Yleisötapahtumassa on aina muita.

Uuden teknologian avulla jonotuskin muuttuu ja erityyppisille asiakassegmenteille syntyy omia jonoja. Suurimmat muutokset tapahtuvat silti stadionien ulkopuolella, pilvipalveluissa ja viestinnässä.

Muutama vuosi sitten Twitter oli urheilufaneille tyypillisin tapa nopeaan vuorovaikutukseen. Tänään yhdellä napin painalluksella fanit hyppäävät reaaliaikaisiin lähetyksiin: Facebook Liveen, Instagram Storiesiin tai Snapchatiin jakamaan fiiliksensä ja puuhailemaan kaikenlaista suosikkijoukkueidensa ja -pelaajiensa kanssa. Samaan aikaan, kun fanit kuluttavat elävää sosiaalista sisältöä joukkueista, pelaajista ja muista faneista, he jo omalta osaltaan rakentavat seuraavan tärkeän pelin tunnelmaa.

Uudenlainen käyttäjäkokemus muuttaa viestintää

Pelien ympärille luotava some-sisältö on yhä oleellisempi ja koukuttavampi osa käyttäjäkokemusta. Kun uusi lähetysvirta yhdistetään uudenlaisiin palveluihin, myös mainostajat siirtyvät perinteisistä viestintäkanavista uusiin. Urheiluviihteessä saadaan siten luotua syvempi ja tiiviimpi vuorovaikutus fanien kanssa, mutta jatkossa se tapahtuu uusien toimijoiden kanssa.

Toisin sanoen: Amazon Primen, Facebookin, Snapchatin ja Twitterin tarjotessa peleistä yhä enemmän ja käyttäjäkokemukseltaan parempia suoratoisto- tai on-demand-lähetyksiä perinteiset mediat menettävät katsojiaan. Median uusjako tulee näin jatkumaan.

Urheilutapahtumamaailmassa on näkyvissä kolme erityisen merkittävää suuntausta, jotka parhaillaan jo muuttavat urheilufanien käyttäytymistä. Ne ovat livestriimaus, sosiaalisen median integraatio sekä jollain tavalla vinksautettu todellisuus, onpa se sitten virtuaalinen, rikastettu tai muunneltu.

Haaga Box kokeilee, miten stadionin tunnelmaa tuodaan fanien ulottuville.


Livestriimauksen vahva nousu

Tarinanjakotyökalut, kuten Facebook Live, Snapchat ja Instagram Stories, lisäävät urheilujoukkueiden ja brändien mahdollisuuksia entistä syvempään vuorovaikutukseen fanien kanssa. Snapchat mahdollistaa markkinoijille täysin uudenlaisen tavan olla vuorovaikutuksessa asiakkaittensa kanssa. Esimerkiksi vuonna 2017 NBC ja Snapchat jakoivat somessa virtuaalisen NHL:n playoff-parran, joka sitoi faneja Stanley Cupiin.

Instagram Stories on ollut olemassa vasta reilun vuoden. Silti vuoden 2017 loppupuolella puolet kaikista Instagramissa toimivista brändeistä tuotti Instagram-tarinoita kuukausittain, monet huippumerkit tai -tiimit päivittäin. Red Bull on erinomainen esimerkki brändistä, joka on iskenyt Instagram Stories -tuotteisiin ja innostaa asiakkaitaan tuottamaan ja jakamaan materiaalia.

Sosiaalinen media integroituu kaikkeen toimintaan

Brändien ja urheilujoukkueiden mahdollisuudet edistää sitoutumista fanien kanssa ovat merkittävästi yksittäisiä sovelluksia laaja-alaisemmat, sillä ne pystyvät integroimaan asiakkaiden tuottaman sosiaalisen median sisällön suuriin näyttöihinsä ja muihin viestintäkanaviin niin stadionilla kuin sen ulkopuolella.

Useat joukkueet ovat ryhtyneet näyttämään Instagram Storiesin sisältöä pelin aikana muille faneille ja kehitelleet uudenlaisia viihteen ja kilpailujen konsepteja. Sosiaalisen median hyödyntäminen stadionelämyksiin liittyvässä markkinoinnissa on lähitulevaisuudessa valtava markkina. Olemme toistaiseksi nähneet vasta aivan alkumetrit räjähdyksenomaisesti kasvavasta trendistä.

VR ja AR muokkaavat käyttäjäkokemusta

Lisätty todellisuus (AR) ja virtuaalitodellisuus (VR) ovat kaksi muuta suuntausta, jotka määrittelevät uudestaan, kuinka fanit voivat olla reaaliaikaisessa vuorovaikutuksessa suosikkijoukkueidensa ja -urheilunsa kanssa.

NBA lähettää tällä hetkellä viikoittain pelit myös VR-muodossa, ja katsoja voi siten kotisohvaltaan heittäytyä VR-lasien avulla stadionin tunnelmaan – tai katsoa vaikka kahta peliä yhtä aikaa.

Joukkueet ovat lisäksi kehitelleet VR-konsepteja, joissa katsoja pääsee aiemmin saavuttamattomiin paikkoihin, vaikkapa seuraamaan pukuhuoneeseen ja linja-autoon joukkueen valmistautumista tai keskelle kansallishymnin esittämistä stadionin kentälle. Kovaa vauhtia kehitellään mahdollisuutta päästä katsomaan peliä suosikkipelaajansa silmin suoraan kentältä.

Tekniikan kehittyessä stadionelämykset muuttuvat laaja-alaisemmiksi, sosiaalisemmiksi ja koukuttavammiksi. Samalla markkinoijille tarjoutuu entistä enemmän vaihtoehtoja tavoittaa kohdeyleisönsä ja tarjota heille rikkaampaa sisältöä ja tuoda peli yhä lähemmäksi katsojaa. •


Kokemusta testataan

Urheilutapahtuman tunnelmaa ja sen asiakaskokemuksen dynamiikkaa on tutkittu Haaga-Helia ammattikorkeakoulun The Box -hankkeessa. Indonesian jalkapallon pääsarjaottelun kuvanauhat ja äänitteet on yhdistetty milloin mihinkin suomalaiseen jalkapallopyhättöön.

Koeasiakkaiden kanssa on kokeiltu:

• urheilutapahtumaa edeltävien tapahtumien rikastamista

• miten kokemus voidaan aloittaa jo hyvissä ennen tapahtumaa

• miten kokemusta rikastutetaan sekä tapahtuman aikana että tauoilla

• millä varmistetaan, että kokemus jatkuu vielä pitkään tapahtuman jälkeen

Stadionien aitiopalveluja on tutkittu ja kehitetty myös yhteistyössä Stadion XP-hankkeen kanssa. Yhtenä tutkimusaiheena on ollut bluescreen- ja greenscreen-teknologia, jolla mahdollistetaan kiinnostavat ja jaettavat fanikuvat. 

 

Päivitetty 05.02.2018

MaRan verkkosivut käyttää evästeitä. Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja verkkosivujemme evästekäytännöistä täällä.

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Accountor Metos Paulig Winpos Läntmannen Unibake Kespro Schneider Paulig Smartum