Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Unohtuiko alkoholilaista kulutuksen ohjaaminen ravintoloihin?

Alkoholilakiesityksen mukaisesti ravintoloiden hallinnollinen taakka kevenee, mutta laki myös laillistaa luvattoman anniskelun ja vaatii kahta järjestyksenvalvojaa ravintoloihin, jotka anniskelevat kello 1.30:n jälkeen. Alkoholilakiesitys heikentää toteutuessaan anniskelun asemaa.

Teksti: Veli-Matti Aittoniemi
Kuva: Pixhill

Alkoholilain valmistelua aloitettaessa kerrottiin, että tavoitteena on parantaa erityisesti ravintoloiden asemaa. Hallituksen esitys alkoholilaista keventää lupausten mukaisesti paljon ravintoloiden hallinnollista taakkaa. Kokonaisuutena laki tulee kuitenkin heikentämään anniskelun asemaa. Erityisen ongelmallista laissa on aukioloaikoja koskeva säätely ja omien juomien nauttimisen salliminen.

Lakiesityksen mukaan normaali anniskeluaika on kello 9–1.30. Anniskelua saa jatkaa ilmoituksen tekemällä kello neljään. Jos anniskelua jatketaan ilmoituksen perusteella kello 1.30:n jälkeen, luvanhaltijan on asetettava kaksi järjestyksenvalvojaa jokaista alkavaa 200 asiakaspaikkaa kohti. Tästä voidaan kuitenkin poiketa, jos vaatimukset ovat selvästi tarpeettomia paikan toiminta-ajatuksen tai muun vastaavan syyn vuoksi.

Vaikuttaa siltä, että jatkoaikasääntelyn tavoitteena on lyhentää pienten pubien ja viihderavintoloiden aukioloa. Vaatimus kahdesta järjestyksenvalvojasta on niin raskas, että pienemmät ravintolat eivät siihen kykene. Vaatimus voi hyydyttää monen isonkin ravintolan toiminnan, koska arkipäivinä ravintoloissa on yleensä selvästi vähemmän asiakkaita kuin viikonloppuina. Säännös johtaisi ravintoloiden arvioiden mukaan pahimmillaan siihen, että arkipäivinä neljä järjestyksenvalvojaa valvoisi viidenkymmenen asiakkaan toimintaa.

Tilausravintoloille sallittaisiin omat juomat

Lakiesitys laillistaa laajaksi kasvaneen luvattoman anniskelun. Omien juomien nauttiminen on kielletty anniskelupaikassa ja ravitsemisliikkeessä, joka on yleisölle avoinna. Ravitsemisliikkeessä, jossa tarjoillaan ruokaa suljetulle seurueelle, saisi nauttia osallistujien omia alkoholijuomia. Pykälän muotoilu on niin avoin, että se herättää kysymyksen siitä, voiko ilman anniskeluoikeuksia toimiva kahvila järjestää suljettuja tilaisuuksia, joissa voi nauttia omia alkoholijuomia.

Luvattomaan anniskeluun liittyvä suurin ongelma on syntynyt siitä, että kukaan ei ole valvonut toimintaa. Nyt luvattoman anniskelun asema vahvistuu. Toiminta tulee lailliseksi ja jää edelleen valvonnan ulkopuolelle. Tämä johtaa siihen, että ”tilausravintola” voi jättäytyä kaikkien pelisääntöjen ulkopuolelle. Pykälän muotoilu on niin avoin, että anniskeluravintolakin pystyy melko yksinkertaisin järjestelyin perustamaan tiloja, joissa voidaan nauttia omia alkoholijuomia. Lakiesitys siirtää suuren osan sukujuhlista, yritystilaisuuksista ja pikkujouluista valvonnan ulkopuolelle.

Omien juomien salliminen on lain tarkoituksen ja tavoitteiden vastaista. Suurin ongelma liittyy yritysten yhdenvertaiseen kohteluun. Anniskeluravintolan ja ”tilausravintolan” välille asetettujen yhteiskunnallisten velvoitteiden ero on valtava. Samanlaista liiketoimintaa harjoittavista yrityksistä toisen toiminta on luvanvaraista ja raskaasti säänneltyä ja toinen voi tarjota Baltiasta tuotuja alkoholijuomia ilman minkäänlaisia pelisääntöjä.

On selvää, että ihmisille on jätettävä mahdollisuus järjestää juhlia, joissa tarjotaan omia alkoholijuomia tilaisuutta varten vuokratuissa tiloissa. Samanlaista yritystoimintaa harjoittavia yrityksiä ei kuitenkaan voida asettaa lakiesityksessä säädellyin tavoin täysin eriarvoiseen asemaan.

Ravintoloiden arki kevenisi

Lakiesityksessä todetaan, että anniskelun osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on suhteellisen pieni, mutta sen osuus alkoholin myynnin arvosta on suhteellisen suuri. Anniskelun osuus verokertymästä ja työllisyydestä on huomattavan suuri. Siksi anniskelun suhteellisen osuuden kasvattamisen hyödyt voisivat olla suuremmat kuin siitä aiheutuvat kustannukset ja haitat.

Lakiesitys toteaa myös, että nykyiset säännökset aiheuttavat paikoin tarkoituksetonta sääntely- ja hallinnollista taakkaa. Kaikki käytössä olevat rajoitteet eivät vaikuta alkoholin kulutukseen tai sen aiheuttamiin haittoihin.

Lakiesitys korvaa yksityiskohtaista sääntelyä omavalvonnalla. Tämä on täysin ravintola-alan tavoitteiden mukaista.

Ravintoloita koskevaa sääntelyä esitetään muutettavan merkittävästi. Kaikki yllä olevassa listassa mainitut asiat ovat ravintoloiden kannalta positiivisia. Hiukan yllättävää on, että yrittäjän luotettavuuden arviointia ja anniskelualueita koskeva sääntely näyttää pysyvän jokseenkin ennallaan. Myös festivaalien ja huvipuistojen toimintaan vaikuttavat pykälät ovat nykyisen lain mukaisia. •

Päivitetty 13.09.2017

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake