Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Sata syytä matkailla kotimaassa

Suomen satavuotisjuhla siivittää modernia kotimaanmatkailun kampanjaa kesän ajan. Suoma ry:n koordinoima 100 syytä houkuttelee erityisesti niitä, joille Suomi on jäänyt vieraaksi.

 

Teksti: Irkka Honkakumpu
Kuvat: Sata syytä -kampanja

 

Toivomme, että yhä useampi valitsisi Suomen matkakohteeksi, Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistyksen Suoma ry:n puheenjohtaja ja Turku Touring Oy:n toimitusjohtaja Anne-­Marget Hellén sanoo.

Suomen satavuotisjuhlavuosi on sopiva ajankohta Suoman koordinoimalle kotimaisen matkailun edistämishankkeelle, joten kampanjan nimeksi tuli 100 syytä. Se näkyy tiedotusvälineissä ja kaupunkien katukuvassa kesän ajan.

Suoma aktivoitui kotimaanmatkailun markkinoinnissa, kun yhdistyksessä koettiin, että maassa ei ole yhtään asiasta vastaavaa organisaatiota, vaikka suuri osa suomalaisten vapaa-ajan matkoista suuntautuu kotimaahan. Visit Finland tekee maata kansainvälisesti tunnetuksi.  

– Kampanja tukee myös matkailu- ja ravintola-alan työllisyyttä ja tuo verotuloja. Kysynnän lisääntyminen alalla luo enemmän työpaikkoja kuin muilla suurilla toimialoilla, Hellén muistuttaa.

Hän painottaa, että Suomassa toivotetaan ulkomailta saapuva matkailu lämpimästi tervetulleeksi vientitulojen tuojana eikä yhdistys kilpaile sillä sektorilla.



Suoma ry:n koordinoima 100 syytä -kampanja poikkeaa totutusta rohkealla ja pysäyttävällä tyylillään. Kampanjan on suunnitellut turkulainen mainostoimisto Satumaa Family Business.


Somessa kampanjoidaan näkyvästi

Kampanja on ostanut mainostilaa 300 000 eurolla, mutta sen arvo on huomattavasti suurempi. Sata syytä käsittää verkkopalvelun, ulkomainontaa, ilmoituksia, banneri-  ja hakusanamainontaa. Sosiaalinen media on voimakkaasti mukana. Ulkomainoskampanja on valtakunnallinen, mutta erityisen näkyvästi ollaan esillä pääkaupungissa.

– Myös työ- ja elinkeinoministeriön Lomahaaste-kampanja on mukana: ministeriön kampanjasivustolta linkataan 100 syytä -sivustolle.

Hankkeen kautta halutaan tuoda esille myös, että kotimaassa voi tehdä pieniäkin pyrähdyksiä.

Kampanjaorganisaatio on etsinyt sata suomalaista matkailukohdetta, helmeä, jotka lähtivät mukaan kampanjaan. Kohteet ovat omilla alueillaan tuttuja, mutta maan toiselta puolelta tulevalle eksoottisia. Mukana on paljon kohteita, jonne päästäkseen ei tarvitse tehdä varauksia eikä suuria järjestelyitä.

Yksi esimerkki löydetyistä helmistä on viitostien varrella Suomussalmen pellolla monelle pohjoiseen matkaavalle tuttu Reijo Kelan teos Hiljainen kansa, joka koostuu tuhannesta turvepäisestä hahmosta.

Myös saaristossa on paljon mielenkiintoisia kohteita: majakkasaaria ja merenkurkun saaristoa, kansallispuistoja ja järvikylpylöitä.

Ulkomaille aikovat pysäytetään ennen lipun ostoa

Hellénin mukaan kotimaa on ilmiselvästi jäänyt monelle vieraaksi. Pääkohderyhmänä ovatkin ne, jotka eivät perinteisesti ole syttyneet kotimaassa matkailusta vaan ovat ensimmäiseksi selaamassa lentoja ulkomaille. Heidät halutaan pysäyttää ennen lipun ostoa. 

– Tärkeämpää hankkeessa on ehkä sen tyyli kuin mukaan valitut kohteet.  Kampanja haluaa yllättää, ja siinä käytetään näyttäviä kuvia ja pysäyttäviä otsikoita. Matkailumainonta ja erityisesti kotimaan mainonta on tavannut olla vanhahtavaa sekä puhetavaltaan että lähestymiskulmiltaan. On mielenkiintoista nähdä, huomataanko viestit paremmin, kun puhutaan uudella tavalla.

Suomassa toivotaan, että yhteistyön osapuolet huomaavat kampanjan voiman ja potentiaalin, ja että nyt pois jääneetkin tulevat jatkossa mukaan.

Suoman tavoitteena on ottaa kampanjan tulosten saamisen jälkeen koko maan matkailumarkkinoinnin koordinointi tehtäväkseen. Hellénin mukaan se olisi luontevaa, kun jäsenistössä ovat mukana muun muassa alueiden matkailun infotoimistot.

Laajan jäsenkenttänsä kautta Suoma pystyy palvelemaan matkailijoita ja pitämään huolta siitä, että Suomessa riittää kaupunkeja, jotka haluavat satsata omaan matkailun infotoimistoon.

– Kaikki tämä tukee elinkeinon toimijoita. Pääfokuksenamme on saada lisää mahdollisuuksia ja tuloja matkailuyrittäjille.

Jokaisella sadalla syyllä on oma nettiosoitteensa.  Se takaa, että mittaaminen on selkeää, ja jokaiselle palveluntarjoajalle pystytään näyttämään, miten yksittäinen kävijä on päätynyt sivuille.

– Vaikka itse olen ollut matkailun kanssa tekemisissä pitkään, on ollut mielenkiintoista huomata, että Suomesta löytyy hienoja kohteita, joihin haluaa matkustaa. Muutkin kampanjassa mukana olevat ovat saaneet ideoita kotimaan matkaan, Hellén sanoo.

Suomessa monet asiat ovat pieniä ja ne pitää löytämällä löytää. Juuri sitä työtä kampanjassa on tehty.

– Pienien helmien tarjonta tukee vahvasti isojenkin majoitusketjujen toimintaa. Jatkossa pystymme toivottavasti syventämään yhteistyötä seurannaiselinkeinojen kanssa. Kaikki seurannaiselinkeinot tarvitsevat matkailijoita, joilla on syy tulla tiettyyn paikkaan. •

 

FAKTA: 

Mikä Suoma?

Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry on kotimaanmatkailun alueellisten organisaatioiden, matkailukeskusorganisaatioiden ja i-kilpi-matkailu­toimistojen yhteistyöelin ja edunvalvontajärjestö.

Päivitetty 13.09.2017

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake