Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Pääkirjoitus: Lainsäätäjän on turvattava kilpailuneutraliteetti

On pakko kysyä, miksi enemmän verotuloja ja oikeita työpaikkoja tuottavia yrityksiä syrjitään.


Lainsäätäjän ehkä keskeisin tehtävä yrityslainsäädännössä on luoda tasapuoliset kilpailuolosuhteet kilpailtaessa samoista asiakkaista. Periaatteen merkitys on hämärtymässä. Tuoreita esimerkkejä on useita: ammattimainen välitystalous majoitustoimialalla, viihderisteilijöiden valtion tuet ja tilausravintoloille ehdotettu oikeus sallia asiakkaiden tuovan omat alkoholijuomat. 

Ammattimainen välitystalous kasvaa nopeasti. Maailman markkinajohtaja Airbnb ilmoitti, että se alkaa kilpailla hotellien kanssa myös yritysasiakkaista. Tähän mennessä se on tavoitellut vain yksityismatkailijoita. Airbnb ilmoittaa, että huoneistossa tulee olla vastaanotto, laajakaista, uloskirjautuminen joko vahtimestarin ollessa läsnä tai digitaalinen ovilukko sekä tarvikkeita, joita on yleensä hotellissa, kuten ilmainen shampoo, hiustenkuivaaja ja silitystarvikkeet. Selvää on, että Airbnb ja sen kautta majoituspalveluja tarjoavat ovat tulossa yhä enemmän hotellien, hostellien ja huoneistohotellien tontille.

Viihderisteilijöiden tuet ovat kasvaneet vuosien mittaan. Ne ovat tulleet yhä enemmän vaihtoehdoksi kotimaan matkailulle ja kokousten pitämiselle kokoushotelleissa tai kongressi- ja messukeskuksissa. Lainsäätäjä on luonut kilpailuvääristymän ja lisännyt sitä vuosien kuluessa. Tukien avulla varustamot ovat kehitelleet yhä hienompia laivoja, joissa viihde- ja kokouspalvelut ovat suurin osa laivojen toimintaa. Suomen lipun alla olevissa viihderisteilijöissä 74 prosenttia henkilökunnasta on viihdepalveluissa. Viihderisteilyjen ja niillä tarjottavien palvelujen hinnat eivät ole markkinaehtoisia. Tämän vuoksi maissa toimivat yritykset eivät menesty hintakilpailussa viihderisteilijöiden kanssa.

Alkoholilainsäädäntö on tätä kirjoittaessani valmisteilla sosiaali- ja terveysministeriössä. Ravintola-alan kannalta vaikeimmaksi on muodostunut kysymys asiakkaan omien alkoholijuomien tuomisesta ravintolaan. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ajaa tätä asia voimakkaasti maatilamatkailun toimintaedellytysten parantamiseksi. Olemme todenneet STM:lle, että tilausravintolatoiminta omassa ravintolatilassa ei voi olla kannattavaa, jollei ravintola saa tuloja alkoholin anniskelusta. Ravintola-alan tulos on ollut viime vuosina 1–3 prosenttiyksikköä liikevaihdosta. Jos asiakkaan omien alkoholijuomien tuominen ravintoloihin sallitaan, se iskee kipeimmin maaseudulla ja pienemmissä kunnissa oleviin hotelleihin, kylpylöihin ja ravintoloihin, jotka järjestävät syntymäpäivä- ja hääjuhlia, joista ne kilpailevat maatilamatkailuyritysten kanssa. Tämä vaihtoehto avaisi ovet Baltiasta hankitulle alkoholille ravintoloihin.

Kaikissa edellä kuvatuissa tilanteissa häviäjinä ovat MaRan jäsenenä olevat matkailu- ja ravintola-alan yritykset, jotka noudattavat yleissitovia työehtosopimuksia ja maksavat veronsa Suomeen. Häviäjiä ovat myös Suomen valtio ja kunnat veronsaajina, kun ammattimaisesta Airbnb-toiminnasta, viihderisteilyistä ja asiakkaan omat alkoholijuomat sallivista ravintoloista kertyy vähemmän verotuloja kuin vastaavasta toiminnasta MaRan jäsenyrityksissä. Jos työllisyyttä ja verotuloja tulisi kilpailuvääristymien ansiosta enemmän, lainsäätäjällä olisi jonkinlainen elinkeinopoliittinen peruste toiminnalleen. Kun näin ei ole, on pakko kysyä, miksi enemmän verotuloja ja oikeita työpaikkoja tuottavia yrityksiä syrjitään.

Lainsäätäjän tärkein tehtävä on turvata yritysten kilpailuneutraalisuus. Se voidaan saavuttaa parhaiten purkamalla matkailu- ja ravintola-alan yritysten lainsäädäntöä ja tuomalla kaikki kilpailevat toiminnat samanlaisen lainsäädännön piiriin. Tästä liikennekaaren ensimmäinen vaihe taksien ja Uber-kuljetusten osalta tarjoaa hyvän mallin.

Teksti: Timo Lappi
Kuva: Pixhill

Päivitetty 13.09.2017

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake