Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Pääkirjoitus: Vain kymmenen prosentin tähden

Olemme lukeneet jäsenyritystemme kanssa STM:ssä valmisteltua alkoholilain uudistamisesitystä ahkerasti ja tarkasti. Lakiesitys ei ilmennä hallituspuoluei­den tavoitetta siitä, että myös lainsäädäntöteitse ohjattaisiin alkoholin kulutusta ravintoloihin. Lakiesitys keskittyy kymmenen prosentin tiukkaan sääntelyyn. Siis sellaisen ravintola-anniskelun, josta maksetaan arvonlisä- ja valmisteverot Suomeen ja johon sovelletaan alkoholilain anniskelua koskevia säännöksiä.

Myös alkoholiviranomaisten tekemistä tarkastuksista 79 prosenttia kohdistui anniskeluravintoloihin vuonna 2015. Lainsäätäjää ja alkoholiviranomaisia ei tunnu kiinnostavan ollenkaan loppu 90 prosenttia alkoholinkulutuksesta ja sen aiheuttamista haitoista.

Tilausravintolat, jotka sallivat asiakkaiden tuovan omat alkoholijuomat ravintolaan, jäisivät kokonaan alkoholilainsäädännön ulkopuolelle. Siellä alaikäiset voisivat nauttia Baltian maista tuomiaan alkoholijuomia vaikka kellon ympäri ilman minkäänlaista valvontaa.

"On pakko kysyä, millainen
elinkeino- ja terveyspoliittinen ajattelu
ovat johtaneet tällaisiin ehdotuksiin."

Myös Itämerellä seilaavat Suomen lipun alla olevat matkustaja-alukset olisivat käytännössä alkoholilain ulkopuolella. Niiden anniskeluun sovellettaisiin periaatteessa alkoholilakia, mutta tehokkaat seuraamukset sen rikkomisesta puuttuvat ja olematon valvonta antavat niille merkittävän kilpailuedun valtion vuosittain maksamien satojen miljoonien eurojen suorien ja epäsuorien tukien lisäksi.  Niidenkään anniskelutoiminnasta ei kilahda euroakaan arvonlisävero- eikä valmisteverotuottoja Suomeen. On pakko kysyä, millainen elinkeino- ja terveyspoliittinen ajattelu ovat johtaneet tällaisiin ehdotuksiin.

Alkoholilakiesityksen yhtenä tärkeänä tavoitteena oli purkaa anniskelutoimintaa koskevia turhia säännöksiä. Esityksessä on toimittukin tässä hengessä. Sääntelyn purkaminen näyttää varsin hyvältä, kunnes lukee ehdotuksen 21 §:n. Se kumoaisi käytännössä kaiken nykysääntelyn purkamisen ja antaisi alkoholiviranomaisille erittäin laajat oikeudet säännellä sitä, miten ravintola voi harjoittaa anniskelutoimintaansa.

Säännös mahdollistaisi nykyisenkaltaisen, usein mielivaltaisen, valvontakäytännön jatkumisen. Keräsimme lausuntoomme esimerkkejä alkoholitarkastajien vaatimuksista ja kysymyksistä jäsenravintoloillemme. Ohessa muutama niistä:

  • Onko ravintolassa nahkasohvat, onko keittiössä viikonloppuiltaisin ruoan valmistukseen keskittynyt kokki vai lämmittääkö tarjoiluhenkilökunta valmiita annoksia sekä onko osastoilla live-esiintyjille omaa esiintymiskoroketta tai -lavaa (yökerhon tasokkuuden arvioimiseksi).

  • Alkoholitarkastaja on määrännyt poistettavaksi baaritiskillä olevat pullot, kun ne näkyvät ikkunan läpi katualueelle.

  • Ravintolan täytyy sijoittaa järjestyksenvalvoja wc-tiloihin johtavaan käytävään sen valvomiseksi, ettei wc-tiloihin viedä alkoholijuomia.

Edellä olevat esimerkit käytännön valvontatoiminnasta osoittavat, että anniskelun valvonta on usein kaukana asiallisesta toiminnasta. Ravintoloiden oikeusturva edellyttää, että laista poistetaan tulkinnanvaraiset ja alkoholiviranomaisille laajat oikeudet antavat säännökset, jotka mahdollistavat nykyisenkaltaisen epäasiallisen valvontatoiminnan jatkumisen.

 

Timo Lappi

 

Alkoholilakiesityksen 21 §:n 2 momentti:

Lupaviranomainen saa paikan sijainnin, toiminnan erityisen luonteen tai esille tulleiden erityisten olosuhteiden niin vaatiessa rajoittaa anniskelua anniskelualueen, anniskeluajan, anniskeluannosten koon ja alkoholijuomalajien osalta sekä asettaa lupamääräyksiä henkilökunnan määrästä, järjestyksenvalvojien asettamisesta, asiakaspaikkojen määrästä, meluhaittojen ehkäisemisestä sekä muista vastaavista toimenpiteistä, jos rajoitukset ja määräykset ovat tarpeen järjestyshäiriöiden ja meluhaitan ehkäisemiseksi asuinympäristössä, valvonnan turvaamiseksi anniskelupaikassa ja sen ympäristössä tai yleisen järjestyksen ja turvallisuuden varmistamiseksi.

 

Pääkirjoitusta on muokattu 8.3.2017: Tekstissä kerrottiin aiemmin, että alkoholitarkastajien vaatimuksesta asiakkaalle ei junassa voitaisi antaa viinipullon korkkia. AVIn ylitarkastaja Mikko Asikaisen mukaan lupaviranomainen ei ole asettanut tällaista kieltoa. 

Päivitetty 13.09.2017

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake