Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Kunniakrouvari Jari Laine on pitkän linjan hotellijohtaja

MaRan kunniakrouvariksi marraskuussa nimitetty Restelin operatiivinen johtaja on työskennellyt matkailualalla viidellä vuosikymmenellä. Hän on avannut ja kehittänyt lukuisia hotelleja ja ravintoloita. Saavutusten sijaan Laineen katse on tiukasti tulevaisuudessa.

 

Teksti: Jussi Rasimus
Kuva: Timo Niemi

 

Jari Laine on todellinen pitkän linjan ammattijohtaja, joka on toiminut hotellialalla lähes kaikissa mahdollisissa esimies- ja johtotehtävissä. Laine on työskennellyt alalla viidellä eri vuosikymmenellä, joiden aikana syventynyt asiantuntemus on tehnyt hänen urastaan nousujohteisen.

Laine aloitti uransa vuonna 1976 Hyvinkään Rantasipi Sveitsissä kokousjärjestelijänä ja yleisesimiehenä, vaikka oli 19-vuotiaana käynyt hotelleissa asiakkaana vain pari kertaa aikaisemmin. Hotelliala tuntui heti omalta.

– Hurahdin täydellisesti hotellin sykkeeseen. Halusin alusta asti palvella hyvin ja olla askeleen edellä asiakkaiden toiveita, tuore kunniakrouvari perustelee ammatinvalintaansa.

Myöhemmin Laineen urapolku opiskeluineen kehittyi tavoitteellisemmaksi ja suunnitelmallisemmaksi. Työt Rantasipi Sveitsissä ja Aulangolla muuttuivat monipuolisemmiksi päällikkö- ja johtotehtäviksi.

Vuodesta 1992 Laine on toiminut Restelillä aluejohtajana, hotellitoimialan johtajana ja nykyisin koko yhtiön operatiivisena johtajana, joka luotsaa hotelleja, ravintoloita, kylpylöitä ja tapahtuma-areenoja – yhteensä noin 300 tulosyksikköä ja 5 000 työntekijää.

– Vastuualueeni yli kaksinkertaistui pari vuotta sitten. Nykyisessä tehtävässäni on ollut paljon opittavaa esimerkiksi liikenneasema- ja fast food -sektorien liiketoiminnoista. Työni on äärimmäisen kiehtovaa, sillä en voi seurata mitään vanhaa polkua suoriutuakseni tavoitteiden mukaisesti, Laine innostuu.

Lainetta kuunnellessa ei ihmettele lainkaan, miksi hän on pysynyt yhden yrityksen palveluksessa 25 vuoden ajan. Hän suhtautuu työhönsä yhä yhtä intohimoisesti kuin uransa alkumetreillä.

– Aika on mennyt siivillä. Olen ollut onnekas, koska olen saanut tehdä juuri sitä mitä haluan. Se on jopa harvinaista. Restel on erinomainen yhtiö, jonka omistaja Tradeka ei tarkastele maailmaa kvartaaleittain vaan pitkällä tähtäimellä.

Laine on ollut vahvasti osallisena Restelin liiketoiminnan kasvussa ja monipuolistumisessa. Hotellisektorilla yhtiö on nostanut Helsingin markkinaosuutensa 90-luvun alle prosentista nykyiseen lähes 20 prosenttiin. Hotellien määrä on yli tuplaantunut 17:stä 44 hotelliin. Nykyisiä hotellibrändejä ovat Cumulus, Crowne Plaza, Holiday Inn ja Indigo.

– Olen ollut rakentamassa ja avaamassa kymmeniä hotelleja ja ravintoloita sekä tuonut monta brändiä Suomeen, mutta ne ovat vain keinoja tehdä asiakas tyytyväiseksi. Tyytyväinen asiakas ja tyytyväinen, työstään innostunut henkilöstö ovat minulle pääasia. Jos ei ole tyytyväistä henkilökuntaa, ei voi olla tyytyväisiä asiakkaita eikä johtaja voi olla tyytyväinen omaan tekemiseensä. Minulla työskentelee hienoja ihmisiä ympärilläni ja on vaatinut myös taitoa osata hankkia oikeat ihmiset tuekseen.

Hienosyistä ihmisjohtamista

Jari Lainetta on kuvailtu pidetyksi ja empaattiseksi esimieheksi, jolla on kyky kuunnella ja ymmärtää muita. Hän on keskustelussa läsnä ja suhtautuu asioihin ilman negatiivisia tunteenpurkauksia.

40 vuoden esimieskokemuksellaan hän on oikea henkilö kertomaan, miten hyvän johtajan ominaisuudet ovat muuttuneet vuosikymmenten varrella.

Laineen mukaan olennaisinta on ymmärtää, että vanhakantainen ”faktat puhuvat, niillä mennään ja turpa kiinni” -johtamistyyli ei enää toimi. Autoritäärisestä asiajohtamisesta on siirrytty ihmisten johtamiseen, mikä tekee johtamisesta yhtä aikaa haastavaa ja kiehtovaa.

– Tänä päivänä johtaminen on äärimmäisen hienosyistä toimintaa. Leadership-johtaminen vaatii hyvää itsetuntoa, omien kykyjen ymmärtämistä ja halua kehittyä. Kukaan ei ole kaikkien alojen asiantuntija. Hyvän johtajan on osattava yhdistää ihmisiä ja informaatiota ja viedä asioita eteenpäin ihmisten kautta.

Panoksia vetovoimatyöhön

Laineella on pitkä historia MaRan edunvalvontatehtävissä. Hän on kuulunut järjestön majoitusvaliokuntaan sen perustamisesta lähtien ja toimii nykyisin valiokunnan puheenjohtajana.

Laineen mielestä alan vetovoima- ja imagotyön on oltava etujärjestön prioriteettilistalla korkealla. Työvoimapula on kärjistynyt jo yritysten kasvun esteeksi. Töitä olisi tarjolla kaikille maan 6 000:lle työnhakijaksi ilmoittautuneelle kokille, mutta hakijoita avoimiin työpaikkoihin ei juuri ole.

Työvoimapula on myös Restelin kasvuohjelman suurin kompastuskivi. Yritys haluaa investoida kolmen vuoden aikana sata miljoonaa euroa hotelleihin ja ravintoloihin ja palkata niihin 2 000 ihmistä töihin.

– Voisin palkata heti 50 kokkia töihin, mutta halukkaita ei ole. Se on hämmentävää. Olemme valmiita auttamaan ja kouluttamaan työntekijöitä, kunhan heidät vain ”löydetään”. Mutta jos Suomesta ei löydy kokkeja, heitä täytyy lähteä etsimään muualta.

Valtion tehtävä on purkaa kannustinloukkuja, jotta työnteko olisi aina kannattavaa. Lisäksi pääkaupunkiseudun rakenteellinen ongelma on, että matalapalkkaisille sopivia asuntoja on liian vähän.

– Yritysten rooli on kehittää työstä entistä houkuttelevampaa fiksuilla työpaikoilla, hyvällä johtamisella ja henkilöstöeduilla, jotta töissä on hyvä olla. Miksi me muuten olisimme houkutteleva uravaihtoehto nuorille? Meillä on paljon, mitä voimme tarjota, joten sitä ei kannata sössiä huonolla johtamisella. Alan vetovoimaisuudelle riittää muitakin haasteita: töitä tehdään muiden juhliessa ja palkkataso on kohtuullisen alhainen, koska alan yritysten kannattavuustaso on heikko, Laine toteaa.

Kiehtova murros

Hotelli- ja ravintola-ala on Suomessakin digitaalisuuden ja robotiikan kiihdyttämässä murroksessa. Laineen mielestä muutokset ovat myönteisiä, kunhan huolehditaan, että asiakas hyötyy.

– Digitaalisen teknologian kehitys on kiehtovaa. Avainmarkkinat kehittyvät ensin ja uudet palvelut ja tuotteet tulevat nopeasti meillekin. Olemme mukana kovenevassa globaalissa kilpailussa, joten katseeni on vahvasti tulevaisuudessa. Tärkein tehtäväni on informaation pohjalta havainnoida, mihin maailma on menossa ja ohjata toimintaamme oikeaan suuntaan, Laine kertoo.

Ihmiset ovat matkustaneet ja nähneet niin paljon maailmaa, että asiakkaiden tarpeet ja odotukset ovat aivan toiset kuin 70-luvulla, jolloin hotelli itsessään edusti uutta ja eksoottista.

– Markkinat jatkavat sirpaloitumista yhä erilaisemmille kuluttajaryhmille ja niche-markkinoille. Se on mahdollista, sillä viestintä voidaan kohdentaa hyvin yksityiskohtaisesti. •

Päivitetty 13.09.2017

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake