Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Nooa Säästöpankki rakentaa hyvinvoinnille

Nooa Säästöpankki ja Smartum aloittivat yhteistyön puoli vuotta sitten, kun pankki valitsi henkilöstöeduikseen Smartum Lounaan ja Liikunta- ja kulttuuriedun.


Teksti: Saija Saarela 
Kuva: Hertta Lehtovirta

 

HENKILÖSTÖJOHTAJA Jaana Pullinen Nooa Säästöpankista muodostaa henkilöstöasiantuntija Annika Ristimäen kanssa kahden hengen tiimin, joka vastaa 94 säästöpankkiirin hyvinvoinnista ja osaamisen kehittämisestä. Urbaanissa kyläpankissa voidaan hyvällä syyllä siis kehaista, että henkilöstöön panostetaan.

– Nooa Säästöpankin keskeisiä arvoja ovat ihmisläheisyys ja henkilöstötyytyväisyys. Työntekijöiden hyvinvointia tuetaan muun muassa lounasvähennyksin sekä liikunta- ja kulttuurieduin, Jaana Pullinen kertoo.

Nooa Säästöpankin työntekijät saivat aiemmin henkilöstöedut käyttöönsä paperiseteleinä, mutta vauhdilla digitalisoituvassa maailmassa ne koettiin kömpelöiksi ja vanhanaikaisiksi.

– Olisi järjetöntä käyttää resursseja paperilappujen laskemiseen ja jakamiseen. Eihän palkkaakaan makseta seteleinä.

Smartumin tarjoamat sähköiset henkilöstöedut ja niiden helppous olivat keskeisiä tekijöitä, kun Nooa Säästöpankki valitsi Smartumin yhteistyökumppanikseen. Ne eivät silti olleet ainoa syy. Nooa Säästöpankki toivoo yhteistyökumppaneiden arvojen olevan samankaltaiset kuin itsellään, ja Smartumilla ne ovat: hyvinvoinnin kasvattaminen, notkea toiminta, halu kehittyä ja erinomainen palvelu.

Henkilöstöasiantuntija Annika Ristimäki hoiti Smartum Lounaan jalkauttamisen työntekijöille. Smartumin erinomainen tekninen tuki käyttöönottovaiheessa saa häneltä kiitokset.

– Asiointi chatissa oli sujuvaa ja yhteydenottopyyntöihin vastattiin ripeästi. Lisäksi henkilötietoja on helppoa ja turvallista hallita Smartumin pääkäyttäjän tilausportaalissa.

Henkilöstöltä on tullut pelkästään positiivista palautetta Smartumin tuotteiden käytöstä. Niiden logiikka on fiksu, ja kumppanuusverkoston kattavuus saa kouluarvosanaksi täyden kympin niin Liikunta- ja kulttuuriedun kuin Smartum Lounaankin osalta.

Raitis ilma ja pieni kävely ovat ravinnon lisäksi lounastauon tärkeät hyvinvointia edistävät tekijät. Kotoa tuodut eväät tai mikroeines eivät yllä samaan.

 

Yhteisöllinen kokemus

Säästöpankkiirit hyödyntävät lounasetua ahkerasti. Työkavereiden kanssa syömässä käyminen on yhteisöllinen kokemus, jonka aikana tutustutaan paremmin, tuuletetaan ajatuksia puhumalla jostakin ihan muusta kuin työstä tai saadaan uudessa ympäristössä tuoreita näkökulmia projekteihin.

Lounas on tärkeä päivän katkaisija myös Jaana Pulliselle.

– Arvostan monipuolista ateriaa, jonka ammattilaiset ovat huolella suunnitelleet ja valmistaneet, Pullinen kiittelee.

Kun työporukka lähtee yhdessä syömään, lounaspaikan valinnassa on laadukkaan ruoan ohella palvelulla merkittävä rooli.

– Lounas tarjoaa hengähdys­tauon usein hektiseen työpäivään. Sen aikana aivot saavat lepoa ja ravintoa, ja vire pysyy yllä iltapäivälläkin. Hyvä palvelu on oleellinen osa energisoivaa ruokailua.

Lounasravintolan valitseminen on pieni jokapäiväinen rituaali, josta ei kuitenkaan saada kinaa aikaiseksi – säästöpankkiirit ovat hyviä löytämään ratkaisuja. Joillekin tiimeille on muodostunut myös omia ruokaperinteitä: esimerkiksi perjantai saattaa olla teemapäivä, jolloin noudetaan ennalta sovitusta ravintolasta teeman mukaiset purtavat yhdessä nautittavaksi.

 

Lounastauko on pakollinen hyve

– Meillä ei pidä eikä saa olla superolento, joka painaa töitä nälissään ja ilman lepohetkeä, painottaa Pullinen.

Henkilöstön jaksamisesta huolehtiminen on kauaskantoinen investointi. Nooa Säästöpankille luonteva ja miellyttävä vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on ykkösasia. Sellainen vuorovaikutus syntyy työntekijöitään arvostavassa, heidän hyvinvointiaan tukevia valintoja tekevässä työpaikassa. Vain tyytyväinen työntekijä pystyy tarjoamaan asiakkaalle parhaan mahdollisen palvelukokemuksen. •

 

Nooa Säästöpankki

• 15-vuotias urbaani kyläpankki

• henkilöstömäärä 94

• toimipisteitä Espoossa, Helsingissä, Järvenpäässä ja Vantaalla

 

(Teksti on MaRan yhteistyökumppanin Smartumin tuottama.)


Lounasmarkkinan kasvattaminen on Smartumin ja MaRan yhteinen tavoite


Ravintolaverkostomme on nyt vahvassa kasvusuunnassa, Smartumin toimitusjohtaja Tommi Rytkönen iloitsee.

– Olemme juuri aloittaneet räväkän kampanjan lounastajien määrän kasvattamiseksi. Mainontaamme voi törmätä eri radiokanavilla, sosiaalisessa mediassa ja katukuvassa. Tarjoamme myös merkittäviä etuja työnantajille, jotka ottavat lounastuotteemme käyttöön kesäkuun loppuun mennessä.

Smartum ei luota kampanjoinnissaan pelkästään sähköisiin välineisiin, sillä suomalainen perheyritys haluaa olla henkilökohtaisessa kontaktissa asiakkaidensa kanssa.

– Luonnollisesti kampanjaamme kuuluu myös tuhti oma myyntioperaatiomme, jossa hyödynnämme suoramarkkinointia ja kontaktointia. Samalla saamme ensi käden tietoa asiakkaidemme tarpeista ja toiveista. Sen avulla voimme edelleen kehittää palvelujamme yhdessä ravintoloiden kanssa, kertoo Rytkönen.

Rytkösen mukaan juhannukseen mennessä käytiin läpi ensimmäiset 3 000 Smartumin työnantaja-asiakasta, jotka eivät vielä tarjoa lounasta työntekijöilleen. Ensisijainen pyrkimys on kasvattaa lounasmarkkinaa kokonaisuudessaan.

– Yhtä jalkaa asiakkuuksien lisääntymisen kanssa kumppanitiimimme Maria Meurman, Niina Peltonen, Emili Aulio ja Kira Lindberg jatkavat uutterasti lounasverkostomme laajentamista. Toivomme, että MaRan jäsenet suhtautuvat lähestymiseemme yhtä positiivisesti kuin ennenkin.

 

Liity heti

Smartum-verkostoon liittyminen on helppoa omatoimisesti netissä osoitteessa liity.smartum.fi tai soittamalla asiakaspalveluun 0600 149 88. Liittymistä nopeuttaaksesi kannattaa ottaa esille yrityksen Y-tunnus ja IBAN-tilinumero.

Smartum-verkoston jäsenyys on ilmaista. Palveluntarjoajana maksat palkkiota vain vastaanotetuista maksuvälineistä, muita kuluja ei ole.

MaRan jäsenyrityksenä olet myös oikeutettu alennettuun palvelupalkkioon, joka on alan kilpailukykyisin. Lisäksi voimme tarjota ravintolallesi näkyvyyttä Smartumin käyttökohdehaussa sekä some-kanavissa. 

Päivitetty 28.06.2018

MaRan verkkosivut käyttää evästeitä. Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja verkkosivujemme evästekäytännöistä täällä.

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Accountor Metos Paulig Winpos Läntmannen Unibake Kespro Schneider Paulig Smartum