Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Verotus

Verotuspäätöksillä on merkitystä. Ravintolaruoan arvonlisäveron laskeminen vuonna 2010 lisäsi ravintoloiden ruokamyyntiä. Verotuksen ja muiden velvoitteiden osuus on edelleen suuri. Myydystä sadan euron hintaisesta illallisesta jä yritykselle voittoa keskimäärin kaksi euroa.

 

Verotuksella on merkitystä

 

Anniskelun arvonlisäveron alentaminen

Ravintoloiden ruokamyynti on kasvanut positiivisesti - anniskelumyynti on sen sijaan laskenut. Anniskelun arvonlisäveron alentamisella 14 prosenttiin olisi positiivisia vaikutuksia ravintoloiden anniskelu- ja ruokamyyntiin sekä työllisyyteen. Ravintolamyynnin ja työllisyyden kasvaessa verotulot nousevat. Ravintolassa myyty alkoholiannos tuo kolme kertaa enemmän verotuloja kuin muissa kanavissa myyty alkoholi, koska ravintola-ala on hyvin työvoimavaltainen.

Anniskelun arvonlisäveron alentaminen 14 prosenttiin laskisi ravintoloiden alkoholiannosten hintoja 8,1 prosentilla. Arvonlisäveron alentaminen piristäisi kotimaisten matkailu- ja ravintolapalvelujen kysyntää ja loisi uusia työpaikkoja. MaRa arvioi, että anniskelun arvonlisäveron alentaminen toisi alalle noin 3 000 uutta työpaikkaa.

Päivitetty 18.01.2018

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Accountor Metos Paulig Winpos Läntmannen Unibake Kespro Schneider Paulig Smartum