Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Pikkujoulumyynnin odotetaan kasvavan viime vuodesta

08.11.2018

MaRan jäsenkyselyn mukaan alan yritysten vuoden 2018 pikkujoulumyynnin odotetaan onnistuvan hyvin. Hieman yli puolet yrityksistä arvioi myynnin kasvavan ainakin jonkin verran. Myynnin kasvuodotuksista huolimatta alaa nakertaa heikko kannattavuus.

MaRan jäsenyrityksistä lähes neljännes odottaa tulevan pikkujoulumyynnin kasvavan 2–4 prosenttia, ja vain vajaat 16 prosenttia arvioi myynnin vähenevän. Viime vuoden pikkujoulu sujui myynnillisesti erittäin hyvin, sillä Suomen juhlavuoden humussa yritykset ja kuluttajat panostivat myös pikkujoulun juhlallisuuksiin tavanomaista enemmän. Silti tulevasta pikkujoulusta odotetaan vielä parempaa.

– Ennätyssuuret veronpalautukset näkyvät mitä todennäköisimmin positiivisesti tämän vuoden pikkujoulumyynnissä. Yritykset ja muut yhteisöt panostavat yhä vahvemmin henkilöstön pikkujouluihin ja muuhun virkistykseen, arvioi MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi.

Alan perusongelmaan, heikkoon kannattavuuteen, MaRa tarjoaa lääkkeeksi anniskelun arvonlisäveron alentamista nykyisestä 24 prosentista 14 prosenttiin.

– Anniskelun arvonlisäveron alentaminen on tärkeää kaikille matkailu- ja ravintola-alan yrityksille. Esimerkiksi rockfestivaaleilla ravintolapalveluiden osuus on 20–50 prosenttia myynnistä. Arvonlisäveron alentamisen myötä alkoholin hinta ravintoloissa alenisi noin 8 prosenttia. Se parantaisi toimialamme hintakilpailukykyä suhteessa matkustajatuontiin ja kauppaan, kertoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

 
2018 pikkujoulun myyntiennuste (pdf)

Lisätietoja:

pääekonomisti Ari Peltoniemi, 044 750 4511
toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549


MaRan verkkosivut käyttää evästeitä. Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja verkkosivujemme evästekäytännöistä täällä.

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Accountor Metos Paulig Winpos Läntmannen Unibake Kespro Schneider Paulig Smartum