Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Pääkirjoitus: Vireä yhdeksänkymppinen

VITRIINI perustettiin loppuvuonna 1928. Lehden perusti Hjalmar Soljo, ja aluksi se oli Helsingin Ravintola- ja Kahvilaliikkeenharjoittajain Yhdistyksen äänenkannattaja. Lehden tarkoituksena oli toimia kahvila-, ravintola- ja hotelliolojen kehittäjänä ja ilmapuntarina. Lehti julkaisi kirjoituksia, jotka oli tarkoitettu noiden laitosten isännistölle ja henkilökunnalle. Lehden perustajan tarkoitus on kestänyt hyvin aikaa. Vielä 90 vuoden jälkeenkin Vitriinin päätehtävänä on toimia matkailu- ja ravintola-alan yritysten ja yrittäjien äänenkannattajana aikana, jolloin moni ammatti- ja järjestölehti on kuopattu.

Paljon on kuitenkin muuttunut 90 vuodessa. Suomi on vaurastunut ja noussut maailman varakkaimpien ja tasa-arvoisimpien maiden joukkoon. Ravintolassa käyminen ja muiden toimialojemme yritysten palvelujen käyttäminen ovat muuttuneet harvojen etuoikeudesta yhä laajempien kansalaispiirien saavutettaviksi. Tämän on mahdollistanut koulutusjärjestelmämme, joka on luonut tasavertaiset edellytykset opiskella, yrittää ja menestyä.

Toimialan tulevaisuus näyttää valoisalta, ihan toisella tavalla kuin Vitriinin perustamisen aikaan. Ennustettavissa olevat kehitystrendit tukevat alamme palvelujen käytön kasvua. Erityisesti kaupungistuminen johtaa alamme palvelujen kysynnän lisääntymiseen. Kiire ja vapaa-ajan suurempi arvostaminen lisäävät ravintola- ja muiden elämyspalvelujen suosiota. Esimerkiksi ravintolaruokailu kasvaa ja aterioiden valmistaminen kotona vähenee. Tässä olemme muuta Länsi-Eurooppaa jäljessä, mutta suunta on selvä.

Suomalaiset ovat innokkaita matkailijoita. Ulkomaille suuntautuvat matkat kasvavat kuitenkin selvästi nopeammin kuin kotimaanmatkailu. Suomalaisten halu mennä lämpimiin maihin selittää osan tästä kehityksestä, mutta ei kokonaan. Kotimaan hintataso on monelle liian korkea, kun vaihtoehtoina ovat hintaparatiisit Baltiassa, Välimerellä ja Aasiassa. Maailman matkailujärjestö, UNWTO, ennustaa kansainvälisen matkailun kasvavan merkittävästi. Meillä on matkailussa merkittävä kasvupotentiaali, niin kotimaisissa kuin ulkomaalaisissakin asiakkaissa.

 

Ennustettavissa olevat kehitystrendit tukevat
alamme palvelujen käytön kasvua.

 

Toimialan kehityksen suurimmat uhkakuvat ovat ilmastonmuutos ja pula ammattitaitoisesta työvoimasta. Ilmastonmuutoksen torjunnan tarpeesta vallitsee varsin suuri kansainvälinen yhteisymmärrys, mutta ei keinoista eikä aikataulusta. Miten nopeasti voidaan realistisesti edetä ilmastonmuutoksen torjunnassa, ja onko tämä vauhti riittävä estämään maapallon lämpiäminen enintään 1,5 asteella? Miten tavoitteet voidaan saavuttaa ilman rajoituksia esimerkiksi lento- ja autoliikenteeseen? Keksitäänkö uusia energialähteitä riittävän nopeasti? Näillä kysymyksillä on ratkaiseva merkitys myös toimialamme kehityksessä.

Suomi vanhenee nopeasti. Väkilukumme kääntyy laskuun vuonna 2035, jos syntyvyyttä ei saada nousemaan. Ennusteen mukaan väkilukumme alittaa vuonna 2050 nykyisen väestön määrän. Kun maahanmuutto ei riitä korvaamaan syntyvyyden heikkenemistä, osaavasta henkilökunnasta käydään eri toimialojen välillä yhä kovenevaa kilpailua. Miten toimialamme menestyy kilpailussa? Matkailu- ja ravintola-ala työvoimavaltaisena suurine henkilöstökuluineen on vaikeassa asemassa. Samalla myös asiakkaiden vaatimus palvelusta kasvaa. Valtakunnan hallitusten tulisi käyttää kaikki niiden vallassa olevat keinot syntyvyyden lisäämiseksi. Myös työperäisen maahanmuuton esteitä on poistettava.

Vitriinin suurin vahvuus on sen asiantuntemus. Tuoreessa lukijatutkimuksessa lehti sai arvosanan 8,4. Vitriini on selvästi matkailu- ja ravintola-alan arvostetuin ja luetuin lehti. Lehden menestyksen salaisuus ovat omat toimittajamme. Kiitos menestyksestä kuuluu Vitriinin henkilökunnalle, toimituspäällikkö Irkka Honkakummulle ja toimittaja Jussi Rasimukselle. Kiitän myös Vitriinin ilmoitusmarkkinoinnista vastaavaa Timo Monosta, valokuvaaja Timo Niemeä ja moniottelija Marjaana Ingervoa. Koko henkilökuntamme avustaa Vitriiniä menestymään seuraavatkin 90 vuotta.

Teksti: Timo Lappi

Päivitetty 07.12.2018

MaRan verkkosivut käyttää evästeitä. Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja verkkosivujemme evästekäytännöistä täällä.

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Accountor Metos Paulig Winpos Läntmannen Unibake Kespro Schneider Paulig Smartum