Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Pääkirjoitus: Lämpimästä kesästä potkua kotimaanmatkailuun


Ulkomaan matkoja markkinoivat matkatoimistot houkuttelevat suomalaisia kesällä ulkomaille halvemmalla hintatasolla ja Suomen heikolla säällä. Markkinointi on tehonnut hyvin, sillä suomalaiset ovat EU:n innokkaimpia ulkomaan matkailijoita. Ulkomaan matkailu on myös kasvanut nopeasti viiden viimeisen vuoden aikana. Vuosien 2015–17 sateiset ja koleat kesät ovat luoneet hyvän pohjan markkinoinnille.

Kulunut kesä toi kaivatun muutoksen Suomen kesäsäihin. Sään kokonaiskuva toukokuun alkupuolelta lähtien on ollut lämmin ja kesäinen. Heinäkuun helteet ovat kohdelleet jäsentoimialojamme vaihtelevasti. Suurimpia hyötyjiä helteistä ovat olleet ulkona olevat vesihuvipuistot. Sen suo heille erittäin mielellään, sillä kolme edellistä kesää ovat olleet heille katastrofaalisia. Myös isot terassiravintolat ovat hyötyneet, samoin kuin leirintäalueet ja mökkivuokraus. Säät ovat suosineet myös festivaaleja. Myös liikenneasemat ovat hyötyneet matkailun kasvusta kotimaassa.

Perinteisille huvipuistoille ja terassittomille ravintoloille heinä- ja elokuun alun helteet ovat olleet negatiivisia. Suomalaiset eivät ole jaksaneet innostua helteillä seikkailu- ja liikuntapalveluja tarjoavien jäsenyritystemme palveluista. Hotellipalvelujen kysyntään helteillä ei ole ollut sanottavaa merkitystä suuntaan tai toiseen. Tosin kotimaisten yöpymisten kehitys majoitusalalla oli hyvä kesäkuussa.

 

Toivottavasti seuraava hallitus näkisi

anniskelun arvonlisäveron alentamisen

positiiviset vaikutukset laajasti.

 

Toiseen Suomen matkailun perusongelmaan, kalliiseen hintatasoon, vaikutamme edunvalvonnallamme. Anniskelun arvonlisäveron alentaminen 24 prosentista 14 prosenttiin on tärkein tavoitteemme ensi kevään eduskuntavaaleissa. Veron alentaminen laskisi alkoholiannosten hintoja ravintoloissa keskimäärin 8,1 prosenttia. Bruttomenetys valtiolle olisi noin 120 miljoonaa euroa vuodessa. Luonnonvarakeskus tekee toimeksiannostamme tutkimuksen siitä, kuinka paljon veron alentaminen veisi tuloja valtiolta nettona, positiivisten kysyntä- ja työllisyysvaikutusten jälkeen. Tutkimus valmistuu lokakuun loppuun mennessä.

Alkoholin anniskelu yhdistää käytännössä kaikkia MaRan jäsentoimialoja. Alkoholin anniskelun verotus on kokonaisuutena Suomessa Euroopan kireintä. Suomessa esimerkiksi litrassa mietoa viiniä sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna on alkoholijuomaveroa 34,82 euroa. Esimerkiksi Itävallassa, Saksassa, Portugalissa ja Espanjassa viinillä ei ole alkoholijuomaveroa lainkaan. Kun myös alkoholijuomaverolle kertyy Suomessa 24 prosenttia arvonlisäveroa, ei ole ihme, että viini on Suomen ravintoloissa selvästi kalliimpaa kuin nollaveron maissa.

Kesän lämpimän sään merkittävin vaikutus on luoda suomalaisille uskoa siihen, että myös Suomessa voi olla kesällä lämmintä. Uskon sen vaikuttavan positiivisesti ensi kesään, kun suomalaiset pohtivat, varatako kesälomamatka kotimaahan vai ulkomaille. Toivottavasti seuraava hallitus näkisi anniskelun arvonlisäveron alentamisen positiiviset vaikutukset laajasti. Ne ulottuisivat ravintoloiden lisäksi koko kotimaan matkailuun.

 

Timo Lappi

Päivitetty 06.09.2018

MaRan verkkosivut käyttää evästeitä. Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja verkkosivujemme evästekäytännöistä täällä.

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Accountor Metos Paulig Winpos Läntmannen Unibake Kespro Schneider Paulig Smartum