Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Onnelliset duunarit palkitussa burgerimestassa

2000-luvun alussa it-alalla oravanpyörässä pinkonut Mika ”Pikkis” Tuomonen totesi, että rakastaa ruoanlaittoa muttei halua siitä itselleen ammattia. Toisin kuitenkin kävi.

 

Teksti: Sanna Sundholm
Kuvat: Kim Öhman

 

Mika ”Pikkis” Tuomosen uusi ura ruoan parissa lähti rytinällä eteenpäin, kun hän voitti MasterChef Suomi -ohjelman vuonna 2012. Hän ei kuitenkaan vielä tuolloin osannut aavistaa, että tulevaisuudessa hänellä olisi oma artesaaniburgerketju, Social Burgerjoint.

Voitokkaan MasterChef-vuoden jälkeen Tuomonen tunnettiin makkaramestarina, ja hänen ensimmäisessä Social Food -lounasravintolassaan gourmet-makkarat näyttelivätkin suurta osaa. Intohimo katuruokaa kohtaan kuitenkin kasvoi, ja vuonna 2014 Tuomonen kaasutteli markkinoille ensimmäisellä Social Food -ruokarekallaan, josta tarjoiltiin aluksi erilaisia katuruokaherkkuja. Pikkuhiljaa tarjonnan painopiste siirtyi burgereihin.

Burgerien kysyntä kasvoi, ja The Burgermaisterille kävi nopeasti selväksi, että markkinoilla on selvä rako hänen tuotteelleen. Tuomonen päätti olevan oikean ajan avata oma burgermesta. Hän oli tavannut MasterChef-kuvauksissa pitkän linjan kokin, Herkko Volasen, jonka kanssa ajatusmaailmat autenttisesta burgerravintolasta kohtasivat.

– Päätettiin, että pistetään kimpassa pystyyn mesta, jossa kaikki tehdään alusta alkaen itse aina ketsupista ja sämpylöistä lähtien, Tuomonen kertoo.

Tammikuussa 2017 miehet polkaisivat käyntiin Social Food Street Burgerjoint Oy:n, joka nykyään tunnetaan lyhyemmin Social Burgerjointina.

 

Burgerjointin hampurilainen vei jaetun voiton Euroopan parhaan burgerin kilpailussa tänä vuonna.


Kotipizza haukkasi reilun puolikkaan Burgerjointista

Marraskuussa 2017 uutisoitiin Kotipizza Groupin on ostaneen enemmistön Day After Day Oy:stä, joka kattaa sekä Social Burgerjointin että Social Food -ruokarekan.

 – Oli alusta asti selvää, että rakennamme Burgerjointista valtakunnallisen artesaaniburgerketjun. Kotipizza Group on meille oikea kumppani, sillä se jakaa kanssamme saman intohimon ja samat vastuullisuuteen pohjautuvat arvot, kertoi Tuomonen yhtiöiden yhteisessä tiedotteessa.

Kun suuri ja tunnettu brändi nappaa ison palasen pienestä mutta kasvavasta putiikista, mietityttää miten yritysosto vaikuttaa.

 – Yritysosto näkyy päivittäisessä toiminnassamme tosi vähän. Kun tarvitsemme korporaatiolta tukea, sitä saadaan. Tuote on pysynyt yhtä laadukkaana kuin ennenkin. Tätä tehdään edelleenkin tuote eikä raha edellä, Tuomonen summaa.

Social Burgerjointin burgereiden laadukkuus ei ole jäänyt huomiotta Suomessa tai muuallakaan Euroopassa. Ravintola keräsi mainetta lokakuussa 2018 järjestetyssä maailman suurimmassa katuruokatapahtumassa, European Street Food Awardsissa, jossa yritys vei jaetun voiton Euroopan parhaan burgerin sarjassa yhdessä ruotsalaisen Matsas matin kanssa. Tuomariston maistelussa oli eksoottinen Korean Kimchi Burger, joka kuuluu Burgerjointin säännöllisesti vaihtuvien kausiburgerien joukkoon.

Burgerjoint on malliesimerkki siitä, miten laadukas tuote voi nostattaa suosiota. Tuomosen mukaan firmalla ei ole markkinointistrategiaa.

– Yksi radiokamppis tehtiin firman alkutaipaleella. Muuten porukka on löytänyt meidät siten, että tuotetta on yksinkertaisesti kehuttu. Emme ole tehneet kompromisseja missään, ja se näkyy. Pihvit, sienet ja sämpylät paistetaan Mibrasa-hiiligrillissä, joka jättää hyvän, savuisen maun ja täydellisen rakenteen. Kaikki tehdään itse, eikä missään oiota, kuvailee Tuomonen burgereitansa.

 

Burgerjointin filosofiassa henkilöstö on ykkönen, tuote kakkonen ja asiakas kolmonen.

 

Duunarin onnellisuutta tuetaan Smartumeilla

Burgerjointin filosofian mukaan henkilöstö on ykkönen, tuote kakkonen ja asiakas kolmonen. Eikö asiakas kuitenkin ole aina ykkönen?

– Haluamme pitää henkilöstöstä hyvää huolta. Kun duunarilla on asiat hyvin ja hän tietää saavansa firmalta tarvittaessa tukea, hänellä on hyvä olla. Ja kun hän on onnellinen, hän valmistaa ruokaa rakkaudella, jolloin siitä tulee astetta parempaa. Kun onnellinen duunari valmistaa burgerin, kuin se olisi kaikkien aikojen tärkein burgeri, silloin asiakas saa vain parasta. Joten ulkoa katsottuna asiakas on ykkönen.

Ketjun Helsingissä sijaitsevat ravintolat, Sörnäinen, Citycenter ja Kauppakeskus Redi, kuuluvat Smartumin kasvavaan lounasverkostoon. Asiakkaiden käyttämät lounasedut näkyvätkin mukavasti yrityksen viivan alla. Noin 60 prosenttia Citycenterin Burgerjointin liikevaihdosta muodostuu lounasmyynnistä.

– Smartumien käytössä on nähtävissä selkeä nouseva trendi. Henkilöstöllä on myös käytössä Smartumin Liikunta- ja kulttuurietu, jolla pidetään duunarit onnellisina ja siten tuote priimana, Tuomonen kertoo.

Hyvää fiilistä ja tiimihenkeä pidetään yllä myös järjestämällä tiimipäiviä säännöllisesti. Ravintola-alalla haasteena on saada porukka samaan paikkaan yhtä aikaa. Tiimipäivät on yleensä pidetty sunnuntaisin. Silloin on laitettu ravintolat ajoissa kiinni, jotta kaikki pääsevät viettämään yhteistä aikaa.

Ravintola on toistaiseksi vaikuttanut pääosin pääkaupunkiseudulla, mutta tulevaisuuden tavoitteena on laajentua ympäri maan franchising-liiketoimintana. Keravalle avataan toimipiste joulukuun aikana, ja ensi vuonna tavoitteena on avata kahdeksan uutta ravintolaa.

Joulu on jo ovella, ja Burgerjointissakin on tarjolla joulu-uutuuksia.

– Joulun aikaan ainakin Citycenterin toimipisteessä voi burgerin kylkeen tilata lasin viiniä. Olutta on jo saatavilla. Myös poroburgeria on funtsittu, mutta saa nähdä. Kokeilunhaluiset saavat ehkä testata sirkoista tehtyä lisuketta vaikkapa ranskalaisten sijaan, paljastaa Tuomonen. •

 

Artikkeli on MaRan yhteistyökumppani Smartumin tuottama.


 

Päivitetty 20.12.2018

MaRan verkkosivut käyttää evästeitä. Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja verkkosivujemme evästekäytännöistä täällä.

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Accountor Metos Paulig Winpos Läntmannen Unibake Kespro Schneider Paulig Smartum