Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Minne majoitusliiketoiminta on menossa?

Hotellitrendien etenemistä on vaikea ennakoida, mutta maailmalta kannattaa etsiä mielenkiintoisia esimerkkejä. Tällä hetkellä muodissa ovat esimerkiksi liikkuvat pop up -hotellit, yhdistelmä- ja surffihotellit sekä työn ja vapaa-ajan yhdistävät nomadipesät.

 

Teksti: Pasi Tuominen ja Eeva Puhakainen

  

PIZZAN voi tilata sovelluksella ja drone kuljettaa sen parvekkeellesi. Aktiivisuusranneke raportoi terveydentilastasi vakuutusyhtiölle, mikä alentaa vakuutusmaksuja. Huvipuistot ja museot käyttävät ja kehittävät teknologia-avusteisia moniaistisia kokemustiloja.

Kaikkea tätä tehdään tai on jo kokeiltu liike-elämässä. Silti majoitusliikkeet toimivat vielä pitkälti samalla toimintalogiikalla kuin 80 vuotta sitten. Lähinnä pr-mielessä tehdyt iPad-kokeilut, huonepalveluiden ulkoistukset tai robottikikkailut eivät ole juurikaan jääneet pysyviksi toimintatavoiksi Aloft-ketjua ja Yotel-hotellia lukuun ottamatta.

Megatrendit ja digitalisaatio muokkaavat majoitusalaa siinä missä kulutuskäyttäytymistäkin. Toimiala elää muutoksessa, jonka etenemistä on vaikea ennakoida. Globaalien trendien paikallisiin vaikutuksiin on myös vaikea varautua. Trendien kuluttaja-adaptaation ennustaminen on taitolaji: kuluttajat ottavat osan maailman trendeistä käyttöön hetkessä, ja jotkut jäävät vain tietyn ryhmän käyttöön. 

Trendejä kannattaa seurata. Maailmalla avataan paraikaa mielenkiintoisia hotellityyppejä, joilla on omat asiakaskäyttäytymisen muotonsa tai vaatimuksensa. Tällä hetkellä esimerkiksi liikkuvat pop up -hotellit, yhdistelmä- ja surffihotellit sekä työn ja vapaa-ajan yhdistävät nomadipesät ovat muodissa.

 

Liikkuvat pop up -hotellit

Vuonna 2017 perustetun 700,000 Hours -hotelliryhmän toiminta-ajatus on vaihtaa paikkaa muutamien kuukausien välein. Ensimmäisenä hotelli nähdään syyskuussa 2018 Gagliano del Capon palatsissa Italian Pugliassa.

Hotellin henkilökunta koostuu Haaga-Helia amk:n Lyonissa toimivan partnerin Institut Paul Bocusen opiskelijoista. Hotelli aukeaa uudelleen jo marraskuussa Kambodžan Angkor Watin temppelialueella ja tammikuussa 2019 Tonle Sap -järven rannalla, myöhemmin Bat Dâmbângin suurkaupunkiin.

Luksushotelliketju Six Senses Hotels Resorts Spas puolestaan avaa ylellisen mökkiverkoston viidelle paikkakunnalle Bhutaniin. Idea on, että matkailija vaihtaa maisemaa muutaman vuorokauden välein, mutta häntä palvelee yksi vastaanotto. 82 villaa on sijoitettu Bhutanin kuningaskunnan historiallisiin kohteisiin.

Yksi Six Sensesin Bhutan-huviloista sijaitsee Punakhassa riisipeltojen läheisyydessä. (Kuva: Six Senses Hotsels Resorts Spas)

 

Kaupan ja hotellin yhdistelmät

Tutut yhdistelmät kirjakauppa-kahvila, kahvila-hotelli ja galleria-hotelli saavat jatkoa. Nykyhotelleissa yhdistellään aistikokemuksia, rakennusten käyttötarkoitusta rikotaan ja perinteinen hotellin käsite alkaa murtua.

Esimerkiksi sisustus- ja parfyymibrändi Lola James Harper avaa loppuvuonna Pariisiin hotellin, joka laajentaa brändikokemusta kaikkeen hotellin sisustukseen. Myöhemmin sama toistuu Lontoon ja Lissabonin hotelleissa. Tuoksukosmetiikkamerkki Coqui Coqui puolestaan avasi ensimmäisen hotellin Meksikoon viime marraskuussa, ja tänä vuonna aukeavat hotellit Ligurian rannikolla Ventimigliassa ja Grimaldissa.

Hotellibrändejä myös laajennetaan. Newyorkilainen The Mark -hotelli avasi nettikaupan, josta brändin muotia, vaatteita ja jopa huonekaluja voi ostaa, vaikka ei hotellissa yöpyisikään. Samanaikaisesti globaali sisustavaratalo tulee hotellibisnekseen: kodintarvikkeiden ja asusteiden myyjä Muji avasi ensimmäisen hotellinsa tavaratalon yhteyteen Shenzhenissä ja nyt kesällä on tiedossa toinen Pekingiin.

Niin ikään Pekingiin aukesi vuodenvaihteessa taidehuutokauppaa, museota ja huippudesignia yhdistelevä Guardian Art Center -hotelli. Tokiolaisen Koe-hotellin eri kerroksissa on oma leipomo ja vaatekauppa.

 

Uniikki sijainti vaikka savupiipussa

Historiallisia rakennuksia muutetaan hotelleiksi ympäri maailmaa. Pariisissa Lutetia-hotelli avattiin Bon Marché -tavaratalon viereen 110 vuotta alkuperäisen avaamisensa jälkeen.

Dubaissa monumentaaliseen Opus-rakennukseen avataan vihdoin siihen suunniteltu hotelli. Hotellista tullee arkkitehtien pyhiinvaelluskohde, sillä se noudattaa tarkasti rakennuksen piirtäneen, jo edesmenneen arkkitehdin Zaha Hadidin suunnitelmaa kalusteita myöten.

Tanskalainen keittiövalmistaja Vipp puolestaan kehittää hotellikonseptia, jonka jokainen huone on uniikki – ei ainoastaan sisustukseltaan vaan myös sijainniltaan: Kööpenhaminassa vanhan voimalan savupiipussa tai Ruotsissa Immeln-järven rannalla keskellä metsää. Lopputuloksena on jotakin hotellinomaisen palvelun ja Airbnb:n välimaastosta. 

Washingtonissa Adams Morganin The Line DC -hotelli keksi yhdistää tuoksuja, ääniä ja paikallisia vieraanvaraisuusalan tähtiä monumentaaliseen ympäristöön. Uusklassiseen kirkkoon rakennettu hotelli isännöi vierailevia kokkeja, baarimestareita ja designtaiteilijoita. Kaiken kruunaa ympärivuorokautinen oma radioasema, joka toimii samalla yhteisön äänitorvena.

Tanskalaisen keittiövalmistaja Vippin Shelter-mökki sijaitsee Ruotsin Immelnissä metsän siimeksessä. (Kuva: Vipp)

 

Majoitusala rentoutuu

Surffihotellit hyväksytään luksusluokkaan lajin tultua salonkikelpoiseksi, kun surffaus hyväksyttiin näytöslajiksi Tokion 2020 olympialaisiin. Hotellimaailmassakin lainelautailu on otettu osaksi luksusluokan valikoimaa. Trendinä on tarjota luksuspalveluja perinteisessä surffausmiljöössä.

Luksustoimija Como Hotels and Resorts avasi täksi talvikaudeksi Balin parhaille surffausrannoille lomakohteen Uma Canggun.

Butiikkityyliset Amouage Hotels and Resorts -hotellit ovat perinteisesti sijainneet raharikkaiden ekslusiivisissa matkakohteissa. Nyt sellaiseen voi majoittua Marokon Taghazoutissa.

1950-luvulla perustettu malibulainen motelli Pacific Coast Highwaylla muutettiin The Surfrider Beach -butiikkihotelliksi viime vuoden lopulla. Sri Lankassa Kabalana Beach -surffauskohteeseen avattiin The Sandhya -ketjun mindfullness-butiikkihotelli. 

Surffaajille tarjotaan luksuspalveluja. (Kuva: Pixhill)

 

Nomadien uudet kotipesät

Katukuvassa yleistyneet bisneshubit ja coworking-kahvilat laajentuvat hotelliliiketoimintaan. Rosewood Hotel & Resorts avaa tämän vuoden aikana uuden Khos-konseptin, joka on suunnattu uuden aikakauden työmatkustajille.  The Yotel kohdistaa Yotelpad-konseptinsa suoraan nuorille bisnesmatkaajille yhdistäen vuokra-asunnon ja kerhohuoneen nykyaikaiseen teknologiaan.

Lontoolainen The Curtain -ketju laajentaa toimintojaan usealla uudella members only -yksiköllä. Uuden aallon yhteisöllisten hotellien uranuurtaja Zoku suunnittelee avaavansa uuden yksikön 2018 aikana.

Helsinkiinkin aukeaa SSA Kodit Oy:n uudenlainen perinteisen toimistorakennuksen, yhteisöllisyyden ja yöpymisen elementtejä yhdistelevä 500 huoneen konsepti. Hotellihuoneen omistajuus on mietitty uudella tavalla. Satunnaisen yöpymisen tai työtilan vuokraamisen sijaan uudesta hotellista voi ostaa itselleen kokonaisen huoneen, jota hotellioperaattori vuokraa eteenpäin aikoina, kun itsellä ei ole tarvetta. •


TOTEUTUVATKO TRENDIT SUOMESSA?

Vieraanvaraisuusalaa laajasti käsittelevä ja tutkiva Skift-media julkaisee vuosittain majoitus- ja ravitsemisalaa tutkivan kansainvälisen toimialatrendiraportin. Vuoden 2018 trendit näyttävät sen mukaan seuraavilta: 

  1. Matkailubrändit haluavat kehittyä kokemusalustoiksi.

  2. Tulevaisuuden hotellin on tarjottava kaikille kaikkea.

  3. Matkailubrändit vaalivat monimuotoisuutta ja sallivuutta uusnationalismin suosion noustessa.

  4. Henkilökohtainen tai henkinen täyttymys mielletään luksuksen korkeimmaksi muodoksi.

  5. Lohkoketjumalli – tiedon, päätöksenteon ja omistajuuden hajauttaminen – sekoittaa valtarakenteita.

  6. Eurooppalaiset matkailijat palaavat epävakaina pidettyihin kohteisiin.

  7. Kaupungit oppivat yhdistämään matkailun ja paikallisen asumisviihtymisen.

  8. Kiinan Ctrip laajenee globaaliksi toimijaksi, mutta useimmat kiinalaiset matkatoimistot toimivat vain paikallisesti.

  9. Mobiililaitteet kehittyvät ennakoiviksi ongelmanratkaisijoiksi.

  10. Uuden aallon ravintolat kilpailevat toimitusruokaa vastaan kokonaisvaltaisemmilla kokemuksilla.

Päivitetty 26.06.2018

MaRan verkkosivut käyttää evästeitä. Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja verkkosivujemme evästekäytännöistä täällä.

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Accountor Metos Paulig Winpos Läntmannen Unibake Kespro Schneider Paulig Smartum