Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Mehuilla maailmalle – Jungle Juice Bar ei onnistunut Espanjassa, mutta Ruotsissa näyttää lupaavammalta

Epäonnistunut Espanjaan laajentuminen ei lannistanut Jungle Juice Barin unelmaa smoothiemaailman valloituksesta.  Kansainvälistymisen oppirahat on maksettu ja uutta vauhtia haetaan Pohjoismaista.

 

Teksti: Jussi Rasimus  |  Kuvat: Timo Niemi

 

ASIOIN usein Vantaan Jumbossa vuonna 2011, kun historian ensimmäinen Jungle Juice Bar ilmestyi keskelle kauppakeskuksen ostoskäytävää. Smoothieita ja mehuja kaupanneen baarin logossa virnisteli tukaani ja myyntipisteen viidakkoteemainen ulkoasu huokui raikkautta. Tuoreilla hedelmillä koristeltu paikka näytti ostoskeskuksen tungoksessa kuin aavikon lähteeltä. Alkoi kummasti tehdä mieli smoothieta.

Jungle Juice Barin toimitusjohtaja Noora Fagerström kuuntelee seitsemän vuoden takaista muisteloani hymyssä suin. Hänen ja miehensä Petteri Fagerströmin perustamasta yrityksestä on kasvanut kahdeksan miljoonan euron liikevaihdolla toimiva ketju, jonka 40 baaria työllistävät 230 henkilöä.

– Jos mietin ensimmäisen baarimme ulkonäköä ja sen aikaista toimintaamme nyt, olemme onneksi menneet todella paljon eteenpäin. Mutta brändimme peruselementit näkyivät jo Jumbossa seitsemän vuotta sitten, Noora Fagerström sanoo.

Peruselementeillä hän tarkoittaa muun muassa englanninkielisiä tuotteiden nimiä, aidoista raaka-aineista soseutettuja juomia, leikkisää ja värikästä visuaalista ilmettä sekä nuorta, hyvinvoivan oloista henkilökuntaa.

En ole ainoa, joka luuli Jumboon ilmestynyttä Jungle Juice Baria kansainväliseksi, tai ainakin ruotsalaiseksi, yritykseksi. Fagerströmiä harhaluulo ei yllätä lainkaan, sillä liikeidea suunniteltiin alun pitäen kansainväliseksi.

– Suomalaisia arvostellaan aika paljon siitä, että täällä ei osata suunnitella tuotteita, jotka menestyvät maailmalla: että vain Ruotsissa osataan. Me päätimme tehdä niin hyvän tuotteen, että sillä mennään ulkomaille asti.

 

"Tajusimme, että meidän
tuotteemme oli parempi
kuin kellään muulla."

 

Suomalaisten ravintolaketjujen laajentuminen ulkomaille on tällä hetkellä suoranainen ilmiö. JJB:n tarinasta poikkeuksellisen tekee se, kuinka rohkeasti ja nopeasti ensimmäisen yrityksensä perustanut pariskunta lähti maailmaa valloittamaan.

– Kiersimme Jungle Juice Barin suunnitteluvaiheessa ulkomailla tarkkailemassa muiden vastaavanlaisten yritysten toimintaa oppiaksemme niiltä jotain, mutta tajusimme, että meidän tuotteemme oli parempi kuin kellään muulla, Fagerström perustelee, miksi hän on alusta asti uskonut yrityksensä menestysmahdollisuuksiin missä päin maailmaan tahansa.

Viime vuonna ketju yritti murtautua jo Espanjan markkinoille, mutta ristiretki jäi lyhyeksi. Sen sijaan Ruotsissa pyyhkii lupaavasti. Tänä vuonna Tukholmaan avautuu uusi piste melkein joka kuukausi. Siksi JJB:n kaupallisena johtajana työskentelevä Petteri Fagerström on haastatteluhetkellä Ruotsissa tapaamassa kauppakeskusjohtajia.


 
Noora Fagerströmin perustama Jungle Juice Bar ei ole kaihtanut riskejä vauhdikasta kasvua hakiessaan.

 

PUHTAASTI smoothieen ja mehuun keskittyvän juomabaarin idea syntyi urheilua harrastaneen Noora Fagerströmin omasta tarpeesta, kun hän asioi edellisellä vuosikymmenellä Dubaissa ja Singaporessa kahviloissa, joissa proteiinijauhe sekoitettiin hedelmädrinkkiin veden tai maidon sijaan. Jokainen lisäravinnejauhoja veteen tai maitoon sekoitellut kuntoilija tietää, kuinka ”hyviltä” ne maistuvat.

– Olin niistä mehuista aivan myyty. Aikani ideaa hauduteltuani päätin, että vastaavaa kannattaa kokeilla Suomessa. Myös nousussa ollut terveysbuumi oli puolellamme, Fagerström kertoo.

Hän kehitti Jungle Juice Barin liiketoimintasuunnitelman ammattikorkeakoulun opinnäytetyönään. Tuotteelle ei ollut Suomessa vielä markkinaa, mutta pariskunta kehitti smoothiemakuja kotikeittiössään luottaen siihen, että kysyntää syntyy, kunhan ihmiset tutustuvat juomiin.

Fagerströmit ovat olleet monella tapaa edelläkävijöitä Suomessa. Sen lisäksi, että he ovat luoneet maan ensimmäisen smoothiebaariketjun, he ovat olleet ensimmäisten joukossa sekoittamassa juomiinsa raaka-aineita, jotka ovat olleet vasta nousemassa trendikkäiksi.

Ulkomaiset superfoodit sekä lehtikaali ja kotimaiset marjat ovat edelleen mukana valikoimassa. Nyt uutuusjuomista löytyy muun muassa raakalakritsia ja riisiproteiinia.


Anniina Kukkonen myy smoothieta Helsingin asematunnelin Jungle Juice Barissa.

 

HELSINGIN Asematunnelin Jungle Juice Bar sijaitsee yhdessä Suomen vilkkaimmista kauttakulkupaikoista. Täällä asiakkaita riittää aamukymmeneltäkin välillä jonoksi asti.

Kiireisen oloisista ihmisistä suurin osa nappaa mukaansa valmiiksi vitriiniin tehdyn juoman. Muutama haluaa vain shottilasin kokoisen vitamiinipaukun, joka kuuluu kulauttaa kertaheitolla kuin diskon tiskillä.

Käytettävyys, eli nopeus ja helppous, on yksi JJB:n vahvuuksista.

– Tuotteemme on sellainen, että sen perässä ei lähdetä mihinkään. Siksi pisteidemme on sijaittava valmiiksi ihmisten kulkureiteillä, Fagerström luonnehtii.

Jungle Juice Barin pääkohderyhmän on tutkittu olevan 18–35-vuotiaat nuoret aikuiset, joilla on yksi lapsi. Asematunnelin mehubaarissa asiakaskunta näyttää ikänsä puolesta osuvan kohderyhmään.

Normiviikolla ketjun 40 baarissa käy helposti yhteensä 50 000 asiakasta. Vaikka asematunneli on vilkasliikenteinen paikka, sen JJB ei lukeudu ketjun eniten myyvien yksikköjen joukkoon.

– Suurten kauppakeskusten pisteemme myyvät parhaiten, koska ostoskeskuksiin ihmiset tulevat viettämään aikaa. Keskustan läpikulkupaikoissa esimerkiksi päivän sää vaikuttaa ostokäyttäytymiseen, Fagerström kertoo.


  
Jungle Juice Barin perustaneet Fagerströmit ovat vastanneet tuotteiden reseptiikasta alusta asti itse.

 

KAUPPAKESKUKSET ja JJB tuntuvat olevan kuin taivaassa solmittu liitto, mutta Fagerströmin mukaan Suomen valloitus ei ole ollut helppo retki.

Vuonna 2011 avatun Jumbon baarin startti oli niin rohkaiseva, että Fagerströmit perustivat ensimmäisen toimintavuoden aikana kolme muutakin pistettä pääkaupunkiseudulle: Itikseen, Helsinki-Vantaalle ja Galleria Esplanadiin.

Hyvien liikepaikkojen löytäminen oli tuntemattomalle toimijalle kuitenkin vaikeaa. Kauppakeskusten johtajat olivat kiinnostuneita uudesta konseptista, mutta heidän oli vaikeaa ymmärtää, miten baari voi toimia pienessä tilassa keskellä ostoskäytävää.

– Tuottamaamme lisäarvoa kauppakeskukselle ei vielä tunnistettu. Siksi otimme vastaan kaikki paikat, jotka meille tarjottiin. Osa niistä oli meille sijainniltaan vääriä, Fagerström sanoo.

Alkuvaiheen nopeaa kasvupyrähdystä seurasivat vaikeudet. Jumbon myynnin perusteella tehdyt laskelmat eivät toteutuneet muissa paikoissa. Puolentoista vuoden päästä yritys oli kassakriisissä.

Fagerströmit rahoittivat liiketoimintaa myymällä omaisuuttaan. Lihoiksi laitettiin lähes kaikki myytäväksi kelpaava perheen venettä ja toista autoa myöten. Kesämökki pantattiin vakuudeksi. Fagerströmit nostivat kaikki otettavissa olevat lainat ja sulkivat kaksi heikoimmin menestynyttä baaria. Kun sekään ei ratkaissut kassavajetta, jopa konkurssin mahdollisuus kummitteli mielessä.

– Jäljelle jääneet paikat tekivät plussaa, mutta velkaa oli kertynyt niin paljon, että tilanne oli ahdistava. Samoihin aikoihin syntynyt perheemme esikoinen kulki töissä ja palavereissa mukana. Olin tuolloin niin stressaantunut, etten edes muista kaikkia tapahtumia. Lopulta päätimme, että näin tämä ei voi jatkua, Fagerström kertoo.

 

"Enkelisijoittajat olivat
juuri sitä, mitä siinä
kohtaa tarvitsimme."

 

He alkoivat etsiä sijoittajia, joita lopulta löytyi sekä bisnesenkelien yhdistyksen Fibanin että tv-ohjelma Leijonan luolan kautta. Luolasta mukaan lähtivät Ari Lahti ja Riku Asikainen. Fagerströmit olivat empineet sijoittajiin turvautumista oman määräysvaltansa pienenemisen pelossa, mutta huoli osoittautui turhaksi.

– Enkelisijoittajat olivat juuri sitä, mitä siinä kohtaa tarvitsimme. He eivät tuoneet pelkästään rahaa vaan myös tietotaitoa, jonka avulla laitoimme pelikentän kuntoon. He auttoivat meitä muun muassa etsimään halvempia raaka-ainetoimittajia, neuvottelemaan parempia vuokrasopimuksia ja kehittämään prosesseja paremman katteen saamiseksi.

Kasvusta saatiin kannattavaa, ja ketju alkoi laajentua Suomessa neljän yksikön vuosivauhtia.


Keskivertoviikolla Jungle Juice Barin 40 toimipisteessä käy helposti yhteensä 50 000 asiakasta.

 

KUN toiminta oli saatu Suomessa kuntoon, Fagerströmit alkoivat suunnitella laajentumista maailmalle. Tekesin kansainvälistymistuen avulla he tutkivat Euroopan markkinatilannetta. Potentiaalisimmilta alueilta vaikuttivat Ruotsi, Puola ja Espanja.

Ruotsissa kilpailutilanne näytti tiukalta, joten Fagerströmit päättivät kokeilla ensin muualla. Puola oli heille täysin tuntematon markkina, johon heillä ei ollut kontakteja eikä maan alhainen hintataso houkutellut. Espanjan puoleen vaaka kääntyi, koska siellä raaka-aineet saatiin läheltä ja maassa oli ymmärrystä mehujen mutta ei niinkään smoothieiden päälle. Lisäksi he rekrytoivat Malagassa asuvan suomalaistuttavansa maajohtajaksi.

Espanjan kaksi baaria avattiin vuonna 2017 Malagaan rautatieasemalle ja Madridiin ostoskeskukseen. Molemmat suljettiin alle vuoden toiminnan jälkeen. Riskit toteutuivat.

– Malaga osoittautui meille vääräksi kaupungiksi. Paikalliset halusivat istua kahviloissa. He vierastivat take away -kulttuuria, eikä meidän paikassamme ollut istuma-aluetta, Fagerström kertoo.

Madridin piste teki sen sijaan joinain kuukausina jopa tulosta. Baarissa ilmeni kuitenkin paljon muita ongelmia, joita ei voinut ratkaista Suomesta eikä edes Malagasta käsin, jossa maajohtaja asui. JJB:n suomalaista työkulttuuria ei noin vain monistettu ulkomaille.

– Asuimme itse puoli vuotta Espanjassa varmistaaksemme, että avaus sujui hyvin. Alun perin meidän piti asua siellä vuosi, mutta kielimuuri oli liian suuri, jotta meistä olisi ollut mitään hyötyä ongelmien ratkaisemiseksi.

 

"Jälkeenpäin ajateltuna
ne rahat 
olisi voinut
käyttää järkevämminkin."

 

Vetäytymispäätös tehtiin, kun asioiden hoitaminen kävi liian työlääksi ja Madridin baarista tuli aikasyöppö. Fagerström myöntää, että ensimmäistä ulkomaille laajentumista yritettiin sittenkin liian kauas.

– Uskon, että olisimme voineet menestyä ja jopa laajentua Madridissa, jos meillä olisi ollut kahvilapäällikkö jatkuvasti baarissa johtamassa toimintaa. Oli virhe mennä heti kahteen eri kaupunkiin, mutta halusimme nähdä miten pärjäisimme erilaisissa paikoissa.

Epäonnistunut mutta rohkea Espanjan keikka aiheutti JJB:lle ja sijoittajille satojen tuhansien eurojen tappiot. Fagerström kuittaa ne oppirahoiksi siitä, että nyt yrityksessä tiedetään, mitä kansainvälistyminen oikeasti vaatii.

– Tiesimme, että Espanja olisi meille riski, joten laskimme etukäteen, kuinka suuriin tappioihin meillä olisi varaa. Mutta jälkeenpäin ajatellen rahat olisi voinut käyttää järkevämminkin, hän toteaa olkaansa kohauttaen.




Anniina Kukkonen (edessä) ja Oona Slup valmistavat juomia Helsingin asematunnelin mehubaarissa.

 

HELSINGIN Keskuskadulle viime vuonna avatussa Jungle Juice Barin toimistossa vallitsee nuorekkaan rento meininki. Työskentelyn taustalla soi ambientti tanssimusiikki, ja kokoushuoneesta raikaa nauru. Seinillä on sama visuaalinen ilme kuin baareissakin. Keittiön nurkassa seisoo rullakko täynnä tyhjiä hedelmä- ja vihannespakkauksia. Nykyisin tuotteita kehitellään täällä eikä Fagerströmien kotona.

– Avasimme toimiston, koska kasvatimme yrityksen hallintoa viime vuonna. Hallintoa pyöritettiin monta  vuotta muutamalla henkilöllä, kunnes huomasimme, että pisteet tarvitsevat enemmän tukea, Fagerström sanoo.

Hallinnon kasvattaminen on ollut tarpeen myös siksi, että Jungle Juice Barin kasvu kiihtyy. Kevään aikana yritys levittäytyy uusille paikkakunnille: Tuusulaan, Järvenpäähän, Hyvinkäälle, Lahteen, Kouvolaan, Kotkaan, Vaasaan ja Rovaniemelle.

Rynnistystä turvaavat entistä suuremmat lihakset, sillä kotimainen pääomasijoitusyhtiö Vaaka Partners osti viime kesänä enemmistön JJB:stä. Vaaka on erikoistunut keskisuurten yritysten kasvattamiseen ja kansainvälistämiseen. Portfoliosta löytyy muun muassa Reiman ja Musti & Mirrin vienti Suomen rajojen ulkopuolelle.

– Meille on vuosien varrella tullut paljon tarjouksia, joista emme ole kiinnostuneet. Tiesimme kuitenkin, että kansainvälistyminen vaatii ennen pitkää lisää paukkuja ja osaamista. Kun Vaaka Partners lähestyi meitä, ajatusmaailmamme kohtasivat heti, Fagerström kertoo.

 

Tänä vuonna Ruotsiin avataan
uusi Jungle Juice Bar
melkein joka kuukausi.

 

Perustajapari omistaa yrityksestään nyt reilun kolmanneksen, mutta riskejä ei tarvitse ottaa enää yksin.

– Meillä on ollut opettelemista pääomasijoittajan tavoille, mutta määrittelemme edelleen tavoitteemme ja budjettimme itse. Nyt viritämme pakettia kuntoon, jotta voimme iskeä isosti ulkomaille, Fagerström ilmaisee bisneskielellä.

Uusi maailmanvalloitusyritys on lähtenyt liikkeelle tutumpaa reittiä Ruotsista. Tällä hetkellä Tukholmasta löytyy kolme Jungle Juice Baria, mutta vuoden lopulla niitä pitäisi olla jo kymmenkunta.

Länsinaapurissa JJB on puhtaasti haastaja. Se näkyy aloituksessa. Kasvu vaatii tunnettuutta, jonka saavuttamiseksi tarvitaan enemmän pisteitä.

– Tukholmassa myyntimme ei ole lähtenyt liikkeelle yhtä hyvin kuin Suomessa, mutta olemme Ruotsissa vasta alussa. Emme ole huolissamme, sillä moni Suomen pisteistämme on aloittanut huonommalla myynnillä kuin Tukholmassa, Fagerström toteaa.

 

Toimitusjohtaja Noora Fagerström kertoo Jungle Juice Barin erottautumistekijäksi muun muassa sen, että heillä ei oikaista valmismehuilla.



KATSEENI
kiertää JJB:n toimiston seinän viidakkokuvastoa. Visuaaliseen ilmeeseen on hiljattain lisätty värejä ja eläinhahmoja.

– Ruotsissa osa asiakkaista on saanut meistä mielleyhtymän Marimekkoon, koska käytämme niin rohkeasti värejä, Fagerström sanoo ja lisää, että potentiaaliero Ruotsin ja Espanjan välillä on valtava.

Miten varmistatte, että Ruotsissa ei käy kuten Espanjassa?

– Emme tehneet Espanjassa kunnollista markkinatutkimusta. Asiakkailta olisi pitänyt kysyä, mitä he haluavat, kuinka paljon he ovat valmiita maksamaan, miten he käyttäisivät tuotetta ja mitä arvostavat kilpailijoissa. Ruotsissa laitoimme paljon rahaa markkinatutkimukseen, jonka teimme tuhannelle asiakkaalle. Saimme siitä ennen kaikkea itsevarmuutta. Lisäksi Ruotsin maajohtajamme on toiminut aiemmin kahvilabisneksessä ja tuntee kauppakeskusjohtajat entuudestaan. Näin ollen neuvotteluasemamme on hyvin toisenlainen kuin Espanjassa, jossa kauppakeskusjohtajat eivät olleet kovin tuttuja meille.

Nyt Jungle Juice Barilla vaikuttaa olevan eväät kansainväliseen menestykseen. Tavoitteet ainakin ovat kovat: ensi vuonna yritys tähtää Norjaan ja Tanskaan. Fagerströmin puheessa vilahtavat myös Iso-Britannia, Pohjois-Amerikka ja Aasia.

– Kasvullemme ei ole rajaa. Ei sinänsä tuotevalikoimallakaan, mutta tuotteen on oltava kaikkialla sellainen, jonka takana voimme arvojemme mukaisesti seistä. •



JUNGLE JUICE BAR

• Perustettu: 2010, ensimmäinen toimipiste avattu 2011.

• Toimipisteet: Lähes 40 Suomessa ja kolme Ruotsissa.

• Henkilöstö: Noin 230.

• Liikevaihto: Noin 8 miljoonaa euroa (2017).

• Liiketulos: 600 000 euroa.

 • Omistus: Vaaka Partnersilla enemmistöosuus, Noora ja Petteri Fagerströmillä reilu kolmannes. Lisäksi sijoittajia pienillä osuuksilla.

 • Muuta: Nordic Council of Shopping Centers myönsi JJB:lle Suomen parhaan retailerin palkinnon  vuonna 2016. Vuonna 2017 Noora Fagerström sai Veuve Clicquot New Generation -palkinnon, joka myönnetään menestyneelle, uransa alkuvaiheessa olevalle naisjohtajalle.


 

LUE VITRIININ MUITA KANSIJUTTUJA:

Juuresta Latvaan ja sen yli – sapaksilla aloittaneet yrittäjät kasvattivat ravintolaryppään

MaRan uusi puheenjohtaja Tomi Lantto: Uskon priorisointiin ja keskusteluun

Keskustelu kunniakrouvarien kanssa

Hyötyisikö matkailuala koulujen kesälomien siirrosta?

Epävarmuus jatkuu Ylläksellä

Juhlat laineilla – valtio tukee matkustajamerenkulkua 250 miljoonalla vuodessa

Linnanmäki on Helsingin helmi – hyödynnetäänkö sen kansainvälistä potentiaalia tarpeeksi?

Flow Festival on Helsingin matkailulle vetovoimatekijä – jollainen Suvilahtikin voisi olla


 

Päivitetty 05.06.2018

MaRan verkkosivut käyttää evästeitä. Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja verkkosivujemme evästekäytännöistä täällä.

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Accountor Metos Paulig Winpos Läntmannen Unibake Kespro Schneider Paulig Smartum