Kirjaudu MaRan jäsensivuille

MaRan lausunto hallituksen esityksestä liikennekaareksi

25.05.2016

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:ltä lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi liikennekaareksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. MaRa käsittelee lausunnossaan liikennekaarta matkailu- ja ravintola-alalle välttämättömien henkilökuljetuspalvelujen saatavuuden ja turvallisuuden näkökulmasta sekä ei-ammattimaisia henkilökuljetuspalveluja kilpailuneutraliteetin ja julkistalouden rahoituksen näkökulmasta.

MaRa katsoo, että liikennekaarta koskevassa esityksessä on paljon hyviä uudistuksia, jotka palvelevat asiakkaita ja lisäävät terveellä tavalla kilpailua. MaRa kannattaa niitä.

Esityksen vakavin puute on välitystalouden suosimista koskeva sääntely tai pikemminkin sen puute. Se on sitäkin suurempi, ettei välitystaloutta tule laillistaa ennen kuin on tehty kattavat selvitykset sen laajuudesta, kehittymisestä sekä vaikutuksista sen kanssa kilpailevien toimialojen palvelujen kysyntään, työllisyyteen ja verotuloihin sekä investointeihin.

Lainsäätäjän tärkein tehtävä on turvata samalla toimialalla toimivien palvelun tarjoajien kilpailuneutraalisuus. Lainsäätäjä ei voi suosia välityspalvelujen kautta toimivia ei-ammattimaisia toiminnan harjoittajia. Jos lainsäätäjä ei pidä tarpeellisena ei-ammattimaista toimintaa koskeva sääntelyä, se tulee poistaa myös ammattimaiselta toiminnalta.

Lue lisää: MaRan lausunto

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake