Kirjaudu MaRan jäsensivuille

MaRan jäsenille merkittävät alennukset Smartumin lounasprovisioista

MaRan ja Smartum Oy:n viisivuotinen yhteistyösopimus takaa MaRan jäsenyrityksille muita tuntuvasti alemmat provisiot lounasetumaksamisessa.

 

Teksti: Irkka Honkakumpu
Kuvat: Timo Niemi

 

MaRa on solminut suomalaisen Smartum Oy:n kanssa lounasetujen maksamista koskevan yhteistyösopimuksen, jonka ansiosta MaRan jäsenyritykset saavat tuntuvasti alennusta lounasetumaksamisen palvelupalkkioista.

MaRan jäsenten provisio on Smartumin korttimaksulla 1,975 prosenttia, lounassetelillä 1,65 prosenttia ja mobiilimaksulla 1,25 prosenttia. Muiden kuin MaRan jäsenten provisio on 2,7 prosenttia kaikilla maksuvälineillä.

– Yhteistyösopimus tuo jäsenillemme merkittävän hintaedun, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.

Myös ravintoloita pääasiassa pääkaupunkiseudulla omistavan Ravintola Santa Fé Oy:n ravintoloitsijan Henri Klimscheffskijin mukaan sopimuksen provisiot ovat ravintoloille aiempia paljon paremmat.

Klimscheffskijillä on kuusi ravintolaa ja kaksi kahvilaa sekä Roberts Coffee ja kolme Spice Ice -pistettä. Hänellä on myös ravintola-alan wlan-, wifi- ja maksupäätejärjestelmiä toimittava Smart Idea Oy sekä terveysteknologiaan liittyvää yritystoimintaa.

– Lounas on sosiaalinen tapahtuma. Helsingin keskustassa tullaan ravintolaan lounaalle seurueissa rentoutumaan ja irtautumaan työympäristöstä. Lounaalla ei paljon töistä puhuta. Lounastajat arvostavat myös sitä, että pääsevät vähäksi aikaa pois toimistojen kirkkaista valoista, Klimscheffskij sanoo.

Klimscheffskijin ravintoloissa ja kahviloissa tarjotaan päivittäin vajaa tuhat lounasta, joista Helsingin keskustassa noin 600. Lounaiden osuus koko myynnistä on 18–25 prosenttia.

– Työaikainen ruokailu edistää työtehoa ja hyvinvointia. Syöminen on kuitenkin hyvin henkilökohtainen asia. Ravintolan tehtävä on tarjota hinta-laatusuhteeltaan hyvää ja maukasta ruokaa. Asiakkaat päättävät itse, valitsevatko salaatin, pihvin vai jotakin muuta.

Kansantaloudellisesti työnantajien henkilöstölleen tarjoamalla lounasedulla on suuri merkitys myös alan työllisyyttä ja verotuloja kasvattavana tekijänä.

– Koska tarjoamme kaikissa ravintoloissamme ja kahviloissamme lounasta, pystymme antamaan työntekijöille paljon enemmän työtunteja kuin ravintolat, jotka avaavat vasta illalla. Lounasta varten tarvitaan aamusta alkaen kokit ruokaa valmistamaan ja saliin oma henkilökuntansa.

Kun lounaan kate on huono, ravintolan maksaman provision määrä muodostuu tärkeäksi, Henri Klimscheffskij sanoo.

Provisio on ravintolalle tärkeä

– Lounaan kate ei ole hyvä. Kun kaikilla lounaan maksujärjestelmillä on hintansa, ravintolan niistä maksaman provision määrä on erittäin tärkeä.

Etenkin kun harva lounasetuasiakas on valmis laittamaan yhtään lisää rahaa setelin päälle lounasta maksaessaan.

– Olemme testannet sitä useampaan kertaan. Jos setelin arvo on 10,40 euroa ja nostamme hintaa 10 sentillä, lounaiden määrä putoaa keskimäärin 15 prosenttia. Suurin osa lounasetuasiakkaista valitsee paikan, jossa hinta on juuri setelin arvon verran, Klimscheffskij sanoo.

Työnantajayritys voi tarjota Smartumin lounasedun työntekijöilleen joko setelillä, kortilla tai mobiilisti.

Santa Fé -yhtiön ravintoloissa maksetaan erilaisilla lounasseteleillä ja korteilla molemmilla 40 prosenttia ja mobiilisti sekä käteisellä 20 prosenttia lounaista.

– Uusien maksutapojen ja -järjestelmien käyttöönotto vie aina oman aikansa. Toiminta nopeutuu, kun niitä opitaan käyttämään.

Klimscheffskijin mukaan maksutavoissa mennään vähitellen helppokäyttöiseen mobiiliin. Mobiilimaksaminen säästää aikaa siinä vaiheessa, kun asiakas osoittaa esimerkiksi puhelimeen ladatulla koodilla tai muulla keinoin maksaneensa lounaan etukäteen. 

Smartumin liikunta- ja kulttuuripalvelujen maksamistuotteet ovat käytössä Klimscheffskijin yritysten noin 300 työntekijällä.

– Kun työntekijät voivat hyvin, he tuottavat hyviä palveluita ja hyvää ruokaa. Mitä parempi työntekijän kunto on sitä parempi motivaatio. Kynnystä lähteä harrastamaan tai virkistäytymään alentaa huomattavasti, kun saa vaikka viisi euroa maksusta pois, Klimscheffskij sanoo.

 

MaRan jäsenyrityksenä saat
palvelut heti käyttöösi
rekisteröitymällä osoitteessa
www.smartum.fi

Smartum lähestyy jokaista jäsenyritystä

Olemme pyrkineet asettamaan palvelupalkkiomme sellaiselle tasolle, että toiminta on kaikille mielekästä. Suhteessa kilpailijoihin MaRan jäsenten provisioetu on useita kymmeniä prosentteja, Smartum Oy:n toimitusjohtaja Tommi Rytkönen sanoo.

Smartumin etuna on myös laaja 13 000 työnantajayrityksen verkosto, joka perustuu pitkään työskentelyyn erityisesti liikunta- ja kulttuurietujen tarjoajana. Yrityksen työnantaja-asiakkailla on noin miljoona potentiaalista edunsaajaa. Palveluntarjoajia on kaikkiaan 18 000.

Suomalaisissa yrityksissä on 150 000–180 000 työntekijää lou­nas­edun piirissä, joten asiakaspotentiaalia riittää.

Tavoitteena on luoda kokonaan uutta markkinaa myymällä aktiivisesti lounasetua sellaisille työnantajille, joilla se ei vielä ole käytössä. 

– Tulemme lähestymään jokaista MaRan jäsenyritystä erikseen. Jos yritys haluaa palvelut toimimaan aiemmin, kannattaa rekisteröityä heti osoitteessa www.smartum.fi, Rytkönen neuvoo.

Yhteydenotoissa MaRan jäsenyrityksiin on tarkoitus edetä alueellisesti, jotta palvelut saadaan toimimaan mutkattomasti ravintoloille. Kun alue on käyty kattavasti läpi, alkavat saman tien voimakkaat markkinointitoimet henkilöstöetuja tarjoaville työnantajille.

 Maksamistuotteiden hallinnointi hoituu vaivattomasti Smartumin verkkosivujen Palveluntuottaja-osioissa. Ravintola tavoittaa asiakaspalvelun asiantuntijat puhelimella tai sähköpostitse.

– Sähköisten maksutapojen tilitys meille tapahtuu kahdesti viikossa, korttimaksut samoin kuin muutkin Visa Debit -maksut. Setelit kulkevat postin mukana laskentakeskukseen, josta rahat siirtyvät asiakkaidemme tileille muutamassa päivässä.

Maistuva ja terveellinen lounas lisää työtyytyväisyyttä. Pieni irtiotto viihtyisässä lounasravintolassa yhdessä työkavereiden kanssa varmistaa, että työntekijät jaksavat koko päivän, Tommi Rytkönen sanoo.

Parannettu mobiiliversio tuo näkyvyyttä 

Smartum ottaa keväällä käyttöön parannetun ohjelman mobiilimaksamiseen.

– Uudet mobiilipalvelumme tulevat jo ensi vaiheessa mahdollistamaan ravintoloille nykyistä merkittävästi paremman näkyvyyden hakupalveluissa. Seuraavissa vaiheissa kohdennettu markkinointi antaa aivan uusia mahdollisuuksia.

Mitä enemmän ihmiset siirtyvät käyttämään sähköisiä maksuvälineitä, sitä joustavampaa heille on kertoa esimerkiksi ravintoloiden tarjonnasta.

Smartumilla on liikuntapalveluiden puolella pilottikäytössä palvelu, jossa palveluntarjoaja pystyy kohdentamaan hyvin räätälöityä markkinointia juuri tavoittelemilleen potentiaalisille asiakkaille. Palvelu tuodaan myös ravintoloiden käyttöön.

– Lounasruokailu on suhteellisen matalakatteista toimintaa, ja kustannussäästöt ovat tarpeen. Korttiteknologiamme perustuu Visa Debit -korttiin, jonka vastaanotto on edullisempaa kuin credit-korttien. On kuitenkin selvää, että kehitys vie kohti tilannetta, jossa maksaminen tapahtuu mobiilisti ilman korttiyhtiön kuluja. Se on kaikkien etu, Rytkönen korostaa.

Smartum tuo tänä vuonna markkinoille vielä uusia palveluita, joilla vastuulliset työnantajat voivat tukea työntekijöidensä hyvinvointia ja kehittymistä. •


Palvelupalkkiot MaRan jäsenille

Smartumin veloittama provisio on MaRan jäsenyrityksille lounasetujen maksuvälineissä:

  • Smartum Saldo korttimaksu (teknisesti Visa Debit)  1,975 %
  • Smartum Lounasseteli  1,65 %
  • Smartum Saldo Mobiilimaksu  1,25 %

Provisio muille kuin MaRan jäsenille on 2,7 % maksuvälineestä riippumatta.

MaRan jäsenyritykset saavat jäsenalennuksen myös Smartumin liikunta- ja kulttuuripalvelujen maksamisen tuotteista.

 

Päivitetty 08.03.2018

MaRan verkkosivut käyttää evästeitä. Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja verkkosivujemme evästekäytännöistä täällä.

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Accountor Metos Paulig Winpos Läntmannen Unibake Kespro Schneider Paulig Smartum