Matkailu- ja ravintola-alan hiilitiekartta ”Matkailu- ja ravintola-ala tiellä vähähiilisyyteen – Alan toimintaympäristö ja ilmastotoimet” on julkaistu. Työ on jatkoa vuoden 2020 julkaisulle ”Matkailu- ja ravintola-alan tiekartta vähähiilisyyteen”.

Raportin ensisijaisena tavoitteena on lisätä eri toimijoiden ymmärrystä matkailu- ja ravintola-alan toimintaympäristöstä, erityispiirteistä ja ilmasto-osaamisesta. Toimialan yleisten tunnuslukujen lisäksi raportissa kuvataan arvoketjun osa-alueita sekä asiakkaiden ja työntekijöiden merkitystä toimialan ilmastotoimien näkökulmasta.

Raportissa esitellään myös energiatehokkuuteen ja ruokaan liittyviä toimia. Energiatehokkuutta käsittelevässä osiossa tarkastellaan energiatehokkuussopimuskautta 2017–2025. Ruoan osalta raportissa keskitytään ruoan ilmastovaikutuksiin, muovisiin kertakäyttöpakkauksiin ja elintarvikejätteisiin. Käytännönläheiset esimerkit havainnollistavat toimialan päästölähteitä ja vähähiilisyyttä edistäviä toimia.

Päästöjen vähentäminen edellyttää aktiivista yhteistyötä

– Ilmastonmuutoksen hillitseminen on tärkeää myös matkailu- ja ravintola-alalle. Vähähiilisyystavoitteiden saavuttaminen vaatii kuitenkin tiivistä yhteistyötä muiden toimialojen kanssa, koska toimialallamme yritysten omasta toiminnasta suoraan aiheutuvat päästöt ovat suhteellisen vähäiset, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Yhteistyön tarve muiden toimialojen kanssa korostuu myös siitä syystä, että suurin osa matkailu- ja ravintola-alan päästöjen lähteistä on sellaisia, jotka eivät ole suoraan yritysten omistuksessa tai hallinnassa. Tällaisiin kuuluvat esimerkiksi raaka-aineiden tuotannosta, kuljetuksista ja varastoinnista sekä jätteiden käsittelystä syntyvät päästöt.

Raportin toteuttamisesta ovat vastanneet Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n asiantuntijat.

koulutuspoliittinen asiantuntija Katri Jakosuo, 09 6220 2048