MaRan jäsenkyselyn mukaan alan yritysten kesä oli mollivoittoinen lämpimästä kesästä huolimatta. Kesän liikevaihto laski puolella yrityksistä edelliseen kesään verrattuna. Syksy jatkuu samanlaisena. Suurimmat uhat liiketoiminnalle ovat kustannusten nousun jatkuminen ja kysynnän vähäisyys sekä niistä aiheutuva heikko kannattavuus. Alan yritykset joutuvatkin irtisanomaan ja osa-aikaistamaan henkilökuntaansa.

Pääministeri Petteri Orpon hallitus pahentaa alan yritysten ahdinkoa korottamalla arvonlisäveroja ja vähentämällä rajusti Visit Finlandin rahoitusta. Tämä on ristiriidassa hallitusohjelmassa sovitun matkailun kasvuedellytysten vahvistamisen kanssa. Hallitus päinvastoin heikentää Suomen matkailualan hintakilpailukykyä tilanteessa, jossa Venäjän sota vei meiltä parhaat valtit kansainvälisessä matkailussa. Muualla Euroopassa matkailu kasvaa kohisten. Myös suomalaiset ovat matkustaneet ulkomaille ennätyksellisen paljon tammi-kesäkuussa heikosta taloustilanteesta huolimatta.

Kustannusten nousu ja heikko kysyntä alan yritysten riesana

Alan yritysten kustannukset ovat nousseet merkittävästi syksystä 2020 alkaen. Esimerkiksi ravintoloiden raaka-aineiden tukkuhinnat olivat kesällä yli 30 prosenttia korkeammat kuin syksyllä 2020. Vaikka pahin kustannusten nousu on taittunut, kustannukset ovat jääneet korkealle tasolle. Kun palvelujen kysyntä on ollut samanaikaisesti vaimeaa, moni yritys on vaikeuksissa. Dun & Bradstreetin mukaan hotelli- ja ravintola-alalla on suurin konkurssiriski kaikista toimialoista juuri nyt (Kauppalehti 23.9.2024).

– Vain Pohjois-Suomessa alan yritysten liiketoiminta on sujunut hyvin ja tuleva talvikausikin näyttää ulkomaalaisten asiakkaiden ansiosta hyvältä. Sen sijaan pääkaupunkiseudulla ja etenkin Helsingin keskustassa sujuu heikosti niin hotelleilla kuin ravintoloillakin. Vaikeuksia aiheuttavat korkeiden korkojen karkottamien nuorten aikuisten vähentynyt rahan käyttö, etätyö ja ulkomaalaisten asiakkaiden vähäisyys. Tämä on johtanut yrityskauppoihin, henkilöstövähennyksiin ja osa-aikaistamisiin, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Toimialoista vaikeinta on pubeilla ja yökerhoilla. Peräti kaksi kolmasosaa alan yrityksistä odottaa liikevaihdon vähenevän syksyllä edelliseen vuoteen verrattuna.

– Suomessa pitkään noudatettu alkoholipolitiikka, etenkin verotus, on johtanut siihen, että anniskelun määrä on alentunut jo yli 20 vuotta. Kun muualla Euroopassa politiikka suosii alkoholin nauttimista ravintoloissa, Suomessa on toisin, Lappi sanoo.

Alkoholin verotus suomalaisissa ravintoloissa on ylivoimaisesti EU-maiden kireintä. Tämä on johtanut alkoholin matkustajatuonnin kasvuun ja massiiviseen verotulojen ja työllisyyden vähenemiseen.

– Visitory Oy:n tuoreen selvityksen mukaan alkoholin maahantuonti aiheuttaa valtiolle laskennallisesti yli 285 miljoonan euron verotulojen menetykset vuodessa, Lappi toteaa.

Suomalaisten ulkomaanmatkailu uuteen ennätykseen

Heikko taloudellinen tilanne on vähentänyt suomalaisten rahankäyttöä kotimaassa. Heikentynyt ostovoima ei ole näkynyt ulkomaanmatkailussa, sillä suomalaiset ovat matkustaneet ahkerasti ulkomaille kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. Matkustustaseen[1] alijäämä oli suurempi kuin koskaan, 1,7 miljardia euroa. Suomalaiset käyttivät rahaa ulkomailla ensimmäisen kuuden kuukauden aikana 2,9 miljardia euroa ja ulkomaalaiset Suomessa 1,2 miljardia euroa. Jos kehitys jatkuu tällaisena loppuvuoden, valtio menettää noin miljardi euroa verotuloja verrattuna tilanteeseen, että matkustustase olisi tasapainossa lisääntyneen kotimaanmatkailun ja ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun seurauksena.

– Kotimaan matkailun hintakilpailukyky on heikko, kun Suomen hintatasoa verrataan esimerkiksi suomalaisten suosikkimatkakohteisiin Kreikkaan ja Espanjaan. Pääministeri Petteri Orpon hallitus heikentää kilpailukykyä edelleen korottamalla alkoholijuomaveroa ja yleistä arvonlisäveroa 25,5 prosenttiin. Haitallisin veronkorotus on ensi vuoden alussa voimaan tuleva 10 prosentin arvonlisäveron korotus 14 prosenttiin. Muun muassa majoituspalvelujen sekä hiihtohissi-, festari-, keilahalli-, kylpylä- ja huvi- ja eläinpuistolippujen arvonlisävero nousee. Visit Finlandin rahoituksen leikkaaminen puolella tähän vuoteen verrattuna on käsittämätön toimenpide, Lappi toteaa.

MaRan jäsenkyselyyn vastasi 454 yritystä seuraavilta toimialoilta: festivaalit, hiihtokeskukset, hotellit ja kylpylät, huvi-, teema- ja elämyspuistot, juhla- ja pitopalveluyritykset, kahvilat, keilahallit, kongressit ja messut, leirintäalueet, liikenneasemat, pikaruokaravintolat, pubit ja yökerhot, ohjelmapalveluyritykset, opiskelija- ja henkilöstöravintolat sekä ruokaravintolat. Yrityksillä on yhteensä tuhansia toimipaikkoja.

[1] Matkustustaseen tulot syntyvät siitä, kun ulkomaalaiset käyttävät rahaa Suomessa ja menot siitä, kun suomalaiset käyttävät rahaa ulkomailla.