MaRan jäsenkyselyn mukaan noin puolella alan yrityksistä liikevaihto kasvoi kesäkuukausina. Suurimman osan liikevaihdon kasvusta selittää hintojen nousu. Kustannusten nousu rasittaa alan yrityksiä myös syksyllä samalla kun erityisesti korkeat korot syövät asiakkaiden ostovoimaa. Palvelualat ovat kannatelleet Suomen taloutta, kun teollisuus ja etenkin rakentaminen ovat olleet vaikeuksissa. Nyt myös palvelualojen näkymät ovat heikentyneet euroalueella. Hallituksen tulee toteuttaa hallitusohjelman 500 miljoonan euron ansiotuloverojen kevennys kokonaisuudessaan jo ensi vuonna. Myös Työllisyysrahaston esittämät työnantajien ja työntekijöiden työttömyysvakuutusmaksujen alentamiset pitää toteuttaa täysimääräisinä kiristämättä verotusta niiden takia ensi vuoden alusta lukien. Tämä tukisi kuluttajien ostovoimaa ja helpottaisi yritysten kustannusrasitetta.
Kustannusten nousun jatkuminen pahin tulevaisuuden uhka – ostovoimaa tuettava
MaRan syyskuun alussa tekemässä jäsenkyselyssä yrityksiltä kysyttiin pahinta uhkaa liiketoiminnan kannalta. Peräti 44 prosenttia vastaajista katsoi kustannusten nousun jatkumisen olevan pahin uhka. Kysynnän vähäisyyttä piti pahimpana uhkana 20 prosenttia ja ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta 15 prosenttia vastaajista.
– Kysely kuvaa hyvin suhdannetilannetta. Jo koronarajoitusten aikana syksyllä 2021 alkanut kustannusten nousu jatkuu edelleen tilanteessa, jossa kuluttajien luottamus ja ostovoima heikentyvät. Alan yritysten kustannuskehitys on ennen näkemättömän raskas. Suhdannetilannetta kuvaa myös se, että ammattitaitoisen työvoiman saatavuus ei ole juuri nyt suurin yritysten ongelmista. On välttämätöntä, että pääministeri Orpon hallitus alentaa ansiotulojen verotusta etupainotteisesti ensi vuoden alusta lukien eikä kiristä yritysten ja työntekijöiden verotusta työttömyysvakuutusmaksun alentuessa merkittävästi ensi vuoden alussa. Ostovoimaa on tuettava, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi vaatii.
Kesä sujui kohtuullisesti – syksyn näkymät vaimeammat
On erittäin harvinaista, että matkailu- ja ravintola-alan yritysten palvelujen kysyntä sinnittelee BKT:n heikosta kehityksestä huolimatta. Varsinkin vuoden ensimmäiset kuusi kuukautta olivat vahvoja: sekä majoitus- että ravintolatoiminnan myynnin määrä kasvoi viisi prosenttia verrattuna vuoden 2019 ensimmäiseen vuosipuoliskoon.
– Syys-marraskuussa noin 40 prosenttia vastaajista odottaa liikevaihdon kasvavan, mutta liikevaihdon kasvuprosentit ovat kesää pienemmät kustannusten nousun jatkuessa voimakkaana. MaRan edustamista toimialoista parhaimmat näkymät syksyyn ovat hiihtokeskuksilla, kahviloilla ja liikenneasemilla. Heikommat näkymät ovat pubeilla ja yökerhoilla, joista hieman yli puolet odottaa liikevaihdon alenevan syksyllä verrattuna edelliseen vuoteen, Lappi sanoo.
Venäjän sota heikentää Suomen matkailualaa – arvonlisäveron korotus heikosti harkittu
Ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailu on elpynyt merkittävästi hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa. Tästä kärsivät erityisesti Itä-Suomi ja pääkaupunkiseutu. Vielä vuoden ensimmäisellä puoliskolla kotimaisten yöpymisten kehitys oli kuitenkin vahvaa, mutta heikkeni heinäkuussa.
– Erityisesti hotellialaa rasittavat venäläisten asiakkaiden puuttuminen sekä kiinalaisten ja japanilaisten vähyys. Hotellikapasiteetti on kasvanut enemmän kuin koskaan aiemmin: esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on nyt noin 4 000 huonetta enemmän kuin vuonna 2018 ja parin vuoden sisällä on tulossa reilusti yli 1 000 huonetta lisää. Hallituksen vuoden 2025 alusta suunnittelema 10 prosentin arvonlisäveron korotus 14 prosenttiin olisi jääkylmä suihku matkailu- ja kulttuurialan yrityksille, jotka olivat koronarajoitusten pahimpia kärsijöitä, Lappi sanoo.
MaRan jäsenkyselyyn vastasi 424 yritystä seuraavilta toimialoilta: festivaalit, hiihtokeskukset, hotellit ja kylpylät, huvi-, teema- ja elämyspuistot, juhla- ja pitopalveluyritykset, kahvilat, keilahallit, kongressit ja messut, leirintäalueet, liikenneasemat, pikaruokaravintolat, pubit ja yökerhot, ohjelmapalveluyritykset, opiskelija- ja henkilöstöravintolat sekä ruokaravintolat.
Lisätietoja
toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549