Suomi houkuttelee ulkomaalaisia matkailijoita – kotimaan matkailu kehittyy heikosti
Tiedotteet 11.12.2017
Ulkomaisten matkailijoiden yöpymisten kasvu on jatkunut vahvana Suomen majoitusliikkeissä. Ulkomaisille matkailijoille kirjattiin kaikissa majoitusliikkeissä noin 5 miljoonaa yöpymisvuorokautta tammi-syyskuussa, mikä on lähes 15 prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa enemmän.
Ulkomaisen matkailun Suomeen arvioidaan kasvavan edelleen voimakkaasti, etenkin EU-maista ja Aasiasta. Yöpymisten kokonaismäärässä olemme kuitenkin selvästi muita Pohjoismaita jäljessä. Venäläisten matkailu Suomeen kääntyi takaisin kasvuun vuonna 2017. Venäläismatkailijoiden määrä on vahvasti sidoksissa ruplan arvon kehitykseen.
Kotimaiset yöpymiset kaikissa majoitusliikkeissä lisääntyivät tammi-syykuussa vain 1,4 %. Yöpymisten määrä laski heinä- ja elokuussa. Viileä kesälomasää kannusti suomalaisia lomailijoita suuntaamaan muun muassa Välimeren maihin, jonne matkat lisääntyivät heinäkuussa peräti 60 prosenttia edellisvuoteen nähden.
Ravintoloiden liikevaihdon odotetaan kasvavan tänä vuonna kokonaisuudessaan noin 5 prosenttia vahvasti pikaruokasektorin vetämänä. Anniskeluravintoloiden palvelujen kasvu oli nollassa tammi-syyskuussa verrattuna edelliseen vuoteen. Vielä tammi-kesäkuussa myynti kasvoi 3 prosenttia. Anniskeluravintoloiden loppuvuodesta odotetaan parempaa.
”Kuluttajien ennätyskorkealla oleva luottamus omaan ja Suomen talouteen näkyvät nyt ravintoloiden kysynnässä. Pikkujoulukausi on ollut paras moneen vuoteen”, sanoo MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi.
Toimialan kannattavuus ei ole edelleenkään finanssikriisiä edeltävällä tasolla. Ennakkotietojen mukaan vuonna 2016 ravintoloiden käyttökateprosentti oli 6,2, kun se oli ennen finanssikriisiä lähes yhdeksän.
”Hotellialan yhteenlaskettu tulos vuosina 2009–2015 oli tappiollinen. Vuodesta 2016 hotellipalvelujen kysyntä on parantunut vahvan ulkomaisen kysynnän myötä. Kysynnän odotetaan kasvavan myös tulevaisuudessa, mikä näkyy ennätyksellisinä hotelli- ja kylpyläinvestointeina”, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.
Matkailu- ja ravintola-alan yritysten myynnin kasvu jatkuu kuluvan vuoden viimeisellä neljänneksellä. Kuitenkin alkoholijuomaveron korotus heikentää ravintolapalvelujen kysyntää ja lisää Baltian maihin suuntautuvaa matkailua.
Liitteet: Suhdannekatsaus 2/2017 (pdf)
Lisätietoa: pääekonomisti Ari Peltoniemi, p. 044 750 4511toimitusjohtaja Timo Lappi, p. 040 734 5549