Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
Asia: Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkalain muuttamisesta (HE 221/2024 vp)
Hallituksen esityksessä ehdotettu sääntely vastaa eduskunnan vastausta EV 76/2024 vp lukuun ottamatta makuja koskevaa sääntelyä ja 29 a §:ää koskevia teknisluonteisia muutoksia. Hallituksen esityksen mukaan poikkeus nikotiinipussien tunnusomaisten tuoksujen tai makujen kiellosta rajattaisiin vain mentolin ja mintun makuihin.
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry (jäljempänä MaRa) toteaa lausuntonaan seuraavaa:
1. Sallitut makuaineet
Voimassa olevassa tupakkalaissa ei rajoiteta nikotiinipussien makuaineita. Ruotsissa tai Virossa ei myöskään rajoiteta makuaineiden käyttöä.
Hallituksen esityksessä todetaan, että sallittuja makuja rajoittamalla halutaan ehkäistä nikotiinipussien nuorisokäyttöä sekä suojella lapsia ja nuoria tuotteisiin liittyviltä haitoilta. Rajaamalla tunnusomaisia tuoksuja tai makuja koskeva poikkeus mentoliin ja minttuun kielletyiksi tulisivat esimerkiksi makeat karkin, hedelmien ja marjojen maut, joita voidaan pitää erityisesti lapsille kohdennettuina. Ehdotuksen mukaan merkittävä osa myynnissä olevista nikotiinipusseista on lisäksi sellaisia, että niiden makujen nimet viittaavat mentoliin ja minttuun.
MaRan käsityksen mukaan suosituimmat maut Suomessa myytävissä nikotiinipusseissa ovat mentoli ja minttu. Suomalaiset kuluttajat käyttävät kuitenkin myös muilla tavoilla maustettuja nikotiinipusseja, esimerkiksi kahvin, omenan ja sitruksen makuisia tuotteita, joita ei voida pitää erityisesti lapsiin tai nuoriin vetoavina makuina.
MaRa pitää välttämättömänä, että nikotiinipusseissa sallitaan ainakin mintun ja mentolin maut. Ehdotettu erittäin tiukka makuaineiden kielto ohjaa kuitenkin suomalaisia hakemaan muilla tavoin maustettuja tuotteita matkustajatuontina Ruotsista, Baltian maista tai risteilylaivoilta. Tämä vähentää Suomen valtion nikotiinipussien myynnistä saatavia tupakka- ja arvonlisäveroja.
2. Nikotiinipitoisuuden enimmäisraja
Tukesin päätöksen nojalla 20 mg tai sitä enemmän sisältävien nikotiinipussien myynti on ollut kiellettyä 21.6.2023 alkaen.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että nikotiinipussien nikotiinin enimmäisraja olisi tätä alempi eli 16,6 milligrammaa nikotiinia grammassa tuotetta. Näin CLP-asetuksen mukainen akuutin myrkyllisyyden raja (16,7 milligrammaa grammassa tuotetta) ei ylittyisi.
Virossa nikotiinipussien nikotiinipitoisuudelle ei ole säädetty enimmäisrajaa ja toistaiseksi Ruotsissa ei ole säädetty tuotteille nikotiinirajaa. Hallituksen esityksen mukaan Ruotsissa on maaliskuussa 2024 julkaistiin mietintö, jossa ehdotetaan, että nikotiinia saisi olla enintään 12 milligrammaa grammassa tuotetta.
MaRa katsoo, että nikotiinipitoisuuden enimmäisraja tulee olla vähintään hallituksen esityksen mukaisella tasolla, jotta nikotiinipussien matkustajatuonti ja harmaat markkinat eivät kasva.
3. Nikotiinipussien vähittäismyyntipakkaukset
Hallituksen esityksessä ehdotetaan nikotiinipussien vähittäismyyntipakkausten yhdenmukaistamista tupakka-askien tapaan.
Nikotiinipussien myyntipakkausten yhdenmukaistamista koskeva ehdotus ei perustu hallitusohjelmaan. EU-lainsäädäntö ei myöskään vaadi nikotiinipussien vähittäismyyntipakkausten yhdenmukaistamista. Tällaista sääntelyä ei ole myöskään naapurimaissa.
Vähittäismyyntipakkausten yhdenmukaistaminen asettaisi kotimaiset vähittäismyyjät heikompaan kilpailuasemaan ulkomailla toimiviin vähittäismyyjiin verrattuna. Sääntely yhdistettynä nikotiinipussien naapurimaita huomattavasti korkeampaan tupakkaverotukseen ja esitettyyn tiukkaan makuaineiden kieltoon houkuttelisi suomalaisia hankkimaan nikotiinipusseja ulkomailta matkustajatuontina. Myös tuotteiden laiton maahantuonti ja harmaat markkinat kasvaisivat.
MaRa katsoo, että nikotiinipussien vähittäismyyntipakkausten yhdenmukaistamista koskevaa sääntelyä ei tule toteuttaa. Riittävää on, että tuotteissa on terveysvaroitukset ja muut pakolliset merkinnät esimerkiksi nikotiinipitoisuudesta. Nikotiinipussien esilläpito vähittäismyyntipaikassa on kiellettyä.
4. Valvontamaksut
Hallituksen esityksessä vähittäismyynnin valvontamaksua koskevaa säännöstä ehdotetaan muutettavaksi niin, että nikotiinipussit rinnastettaisiin nikotiininesteisiin. Tämä tarkoittaisi, että jos tupakkatuotteita myyvä vähittäismyyntipaikka ottaisi tuotevalikoimaan nikotiinipussit, valvontamaksu nousisi 1.000 euroon myyntipistettä kohden.
MaRa toteaa, että tupakkalain nojalla myönnettyjä vähittäismyyntilupia on sen jäsenyrityksistä liikenneasemilla ja ravintoloilla. Fimean muutettua keväällä 2023 tulkintaansa nikotiinipusseista yritykset ovat ottaneet myyntiin myös nikotiinipusseja. Ehdotus tuplaisi tupakkatuotteita ja nikotiinipusseja myyvien vähittäismyyntipaikkojen valvontamaksut.
Tupakkalain valvontamaksut ovat ylimitoitettuja. Jos esimerkiksi liikenneasemalla on kolme kassaa, josta myydään tupakkatuotteita ja nikotiinipusseja, valvontamaksu per liikenneasema on 3.000 euroa vuodessa. Jos yritys operoi kymmentä liikenneasemaa, pelkkä tupakkalain valvontamaksu aiheuttaa yritykselle 30.000 euron vuosikulun.
MaRa esittää, että tupakkalain 91 §:n muutetaan siten, että tuplavalvontamaksu kumotaan ja vähittäismyyjältä voidaan periä enintään 500 euron valvontamaksu myyntipisteeltä. Myyntipisteessä voidaan samalla valvontamaksulla myydä tupakkatuotteita, nikotiinipusseja ja nikotiininesteitä.
5. Etämyynnin kielto
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että myös nikotiinipussien etämyynti kiellettäisiin.
MaRa pitää rajat ylittävän etämyynnin kieltämistä perusteltuna. Suomessa nikotiinipussien myynti tapahtuu valvotusti ja myynnissä on ainoastaan nikotiinipitoisuudeltaan rajattuja tuotteita. Nikotiinipussien myynnistä Suomessa kertyy tupakkaveroa ja arvonlisäveroa. Jos etämyyntiä ei kiellettäisi, suomalaiset jatkaisivat ostosten tekemistä ulkomaisista verkkokaupoista, jossa nikotiinipussit ovat Suomen naapurimaita huomattavasti korkeamman tupakkaveron takia Suomessa myytäviä tuotteita halvempia.
MaRa huomauttaa, että jos nikotiinipussien myyntiä rajoitetaan Suomessa naapurimaita kireämmin, etämyyntikiellosta seuraa, että suomalaiset hakevat entistä enemmän nikotiinipusseja matkustajatuontina viihderisteilijöiltä, Ruotsista ja Virosta. Tupakkalaissa tulisi rajoittaa matkustajatuontia hallituksen esitystä tiukemmin.
Ehdotuksen mukaan Suomeen sijoittautuneet elinkeinonharjoittajat eivät saisi myydä etämyyntinä nikotiinipusseja myöskään Suomessa. Ehdotuksella ei ole vaikutuksia MaRan jäsenyritysten toimintaan. MaRan jäsenyritykset myyvät nikotiinipusseja kuluttajille paikan päältä ostettuna ikärajavalvontaa noudattaen.
6. Nuuskan ja nikotiinipussien matkustajatuonnin rajoittaminen
Syksyllä 2023 lausuntokierrokselle lähetetyssä hallituksen esitysluonnoksessa esitettiin, että yksityishenkilö saisi tuoda matkustajatuontina nuuskaa 500 grammaa nykyisen 1000 gramman sijaan. Hallituksen esityksessä nuuskan matkustajatuontia ei esitetä rajoitettavaksi nykyisessä.
Syksyllä 2023 lausuntokierrokselle lähetetyssä hallituksen esitysluonnoksessa esitetiin, että yksityishenkilö saisi tuoda maahan vuorokauden aikana enintään 500 grammaa nikotiinipusseja. Hallituksen esityksessä sallittua rajaa on nostettu 1000 grammaan.
MaRa hämmästelee, miksi hallitus suosii nuuskan ja nikotiinipussien matkustajatuontia. Alkoholin, tupakan, nuuskan ja nikotiinipussien matkustajatuonti Ruotsista, Baltian maista ja viihderisteilijöiltä vähentää merkittävästi valtion verotuloja.
MaRa esittää, että nuuskan ja nikotiinipussien matkustajatuontia rajoitetaan säätämällä enimmäismäärä 500 grammaksi 63 §:ssä ja 67 §:ssä. Nuuskan ja nikotiinipussien matkustajatuontimäärien rajoittaminen ohjaa kuluttajia ostamaan nikotiinipusseja Suomesta, mistä kertyy valtiolle arvonlisäveroja ja valmisteveroja.
Kunnioittavasti,
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry
Veli-Matti Aittoniemi Kai Massa
varatoimitusjohtaja lakimies