Sosiaali- ja terveysministeriölle
Asia: Alkoholilain nojalla annettujen asetusten muuttaminen

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa (jäljempänä MaRa) esittää lausuntonaan seuraavaa:

 

1. Valtioneuvoston asetus alkoholilain täytäntöönpanosta annetun asetuksen muuttamisesta

Asetukseen lisättäisiin uusi pykälä koskien alkoholijuomien toimituslupahakemuksen sisältöä. Lisäksi asetukseen tehtäisiin eräitä pieniä tai teknisiä muutoksia.

Alkoholijuomien vähittäismyyntilupahakemuksen sisältö (6 §)

Pykälää ehdotetaan täydennettäväksi niin, että alkoholilain 17 §:n 1 momentin mukaisessa vähittäismyyntilupahakemuksessa on oltava tarvittaessa tieto vähittäismyyntipaikan noutopisteen sijainti- ja yhteystiedot (uusi 5 kohta). Sama täydennys tehtäisiin tilaviinin tai käsityöläisoluen vähittäismyyntilupahakemusta koskevaan momenttiin (6 kohta). MaRalla ei ole huomauttamista ehdotukseen.

Alkoholijuomien toimituslupahakemuksen sisältö (6 a §)

Pykälän 1 momentin 2 kohdan mukaan hakemuksessa on oltava alkoholilain 17 a §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu selvitys. Hallituksen esityksen 17 a §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan hakijan tulee laatia selvitys siitä, miten se varmistuu siitä, että sen lukuun toimivilla alkoholijuoman toimittajilla on 57 §:n 3 momentissa tarkoitettu toimituspassi.

Asetusehdotuksen perustelumuistiossa todetaan, että itse toimituspassien toimittamista lupaviranomaiselle ei vaadittaisi.

MaRa kannattaa ehdotusta. Hakijan on mahdotonta tietää keitä henkilöitä se tulee käyttämään alkoholin toimituksissa, eikä toimituspassien toimittaminen lupaa haettaessa ole mahdollista. Lupaa haettaessa riittää vapaamuotoinen selvitys siitä, miten luvanhakija huolehtii siitä, että sen käyttämillä toimittajilla on toimituspassi.

Pykälän 2 momentissa säädettäisiin lupaviranomaisen oikeudesta vaatia hakijalta tarpeellisia lisäselvityksiä toimituslupaan mahdollisesti määrättävien ehtojen tai rajoitusten tarpeellisuuden arvioimiseksi.

Hallituksen esityksen 17 a §:n 2 momentin mukaan ehdot tai rajoitukset voivat koskea luovutukseen liittyviä tilanteita ja luovutuksessa käytettävää ikärajavalvonnan ja päihtymistilan seurantaa, luovutettavien alkoholijuomien määrää, omavalvontaa, valvontaviranomaiselle toimitettavia tietoja tai toiminnan sisältöä ja menettelytapoja, jos ne ovat välttämättömiä valvonnan turvaamiseksi tai turvallisuuden varmistamiseksi.

MaRa on hallituksen esityksestä antamassaan lausunnossaan esittänyt alkoholilain 17 a §:n 2 momenttia muutettavaksi niin, että rajoituksia ja ehtoja ei voi asettaa haettavaan toimituslupaan. Rajoitusten ja ehtojen asettaminen toimituslupaan voi tulla harkittavaksi vain, jos toiminnassa on ollut epäkohtia.

Mikäli rajoituksia tai ehtoja voitaisiin asettaa haettavaan toimituslupaan, perustelumuistiossa tulee todeta, että viranomaisen on perusteltava luvanhakijalle, miksi lisäselvitystä pyydetään ja millaisia mahdollisia rajoituksia tai ehtoja ollaan harkitsemassa. Näin voidaan kontrolloida sitä, että lisäselvityksiä ei pyydetä tarpeettomasti ja luvanhakija pystyy tuomaan esille oman näkemyksensä ennen asian ratkaisemista.

Toiminnan muutoksia koskeva hakemus tai ilmoitus (13 §)

Pykälässä säädettäisiin ehdotetun alkoholilain 11 §:n sisältöä vastaavasti luvan muuttamista koskevissa hakemuksissa vaadittavien tietojen lisäksi hyväksyntöjen muutoshakemuksissa sekä muutosilmoituksissa vaadittavista tiedoista.

Asetusehdotuksen mukaan 2 momenttia muutettaisiin seuraavasti: Lupaviranomainen voi vaatia tarpeellista lisäselvitystä luvan myöntämisen tai hyväksymisen edellytysten ja lupaa tai hyväksymistä koskevien määräysten, ehtojen ja rajoitusten tarpeellisuuden arvioimiseksi. Selvitystä voidaan vaatia tässä tarkoituksessa myös siitä muutokseen liittyvästä toiminnasta, joka säilyy ennallaan.

Perustelumuistion mukaan momenttiin lisättäisiin maininta rajoituksista ehtojen ja määräysten lisäksi. Näiden mahdollista määräämistä varten lupaviranomainen voi vaatia hakijalta lisäselvitystä niiden tarpeellisuuden arvioimiseksi.

MaRa toteaa, että viranomaisen on perusteltava luvanhakijalle, miksi lisäselvitystä pyydetään ja millaisia mahdollisia rajoituksia tai ehtoja ollaan harkitsemassa. Näin voidaan kontrolloida sitä, että lisäselvityksiä ei pyydetä tarpeettomasti ja luvanhakija pystyy tuomaan esille oman näkemyksensä ennen asian ratkaisemista.

 

2. Sosiaali- ja terveysministeriön asetus alkoholilain valvonnasta

Alkoholijuomien vähittäismyynnin omavalvontasuunnitelma (5 §)

Pykälän 1 momentin 4 ja 5 momentin kohtiin lisättäisiin viittaus mahdollisiin noutopisteisiin:

4) kuvaus vähittäismyyntitoiminnan järjestämisestä sekä kassa- ja myyntijärjestelyjen toteuttamisesta vähittäismyyntipaikassa ja mahdollisissa noutopisteissä;

5) kuvaus luvanhaltijan määräämistä luvanhaltijan edustajan tehtävistä sekä henkilökunnan määrää ja tehtäviä koskeva suunnitelma alkoholilain 35, 37 ja 38 §:ssä säädettyjen kieltojen ja velvoitteiden noudattamisen valvomiseksi vähittäismyyntipaikassa ja mahdollisissa noutopisteissä;

MaRa toteaa, että vähittäismyyjä voi itse kuljettaa noutopisteestä alkoholijuomia asiakkaille, jos vähittäismyyjällä on toimituslupa tai antaa juomia toisen toimitusluvanhaltijan kuljetettavaksi. Noutopisteistä alkoholijuomia ei kuitenkaan luovuteta suoraan asiakkaalle. Asetuksen jatkovalmistelussa 4 ja 5 kohtia tulee muuttaa niin, että noutopisteiden omavalvontasuunnitelmaan sisällytetään vain noutopisteen toiminnan kannalta tarpeelliset asiat.

Asetusehdotuksen 5 §:n 1 momentin 8 kohdan mukaan omavalvontasuunnitelmaan tulee sisällyttää myös kuvaus siitä, miten luvanhaltija varmistaa, että alkoholijuomia luovutetaan toimitukseen vain sellaisille henkilöille, joilla on siihen oikeus sekä siitä, miten luvanhaltija selvittää alkoholijuoman toimituksenluvanhaltijan nimen ja lupanumeron

MaRa toteaa, että ehdotetussa 8 kohdassa oleva velvoite on laajempi kuin mitä lain 35 §:ssä säädetään.

Alkoholilakia koskevan hallituksen esityksen 35 §:n mukaan yli 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävien alkoholijuomien vähittäismyyntiä saa harjoittaa vain luovuttamalla niitä asiakkaalle tai alkoholijuoman toimittajalle kotimaan vähittäismyynnistä tai alkoholiyhtiöstä. Vähittäismyyjän tulee voida jälkikäteen todentaa alkoholijuomaa toimittavan toimitusluvanhaltijan nimi ja lupanumero.

Vähittäismyyntiluvan haltija valitsee käyttämänsä toimitusluvanhaltijat. On kohtuutonta edellyttää, että vähittäismyyjän tulisi joka kerta luovuttaessaan juomat toimitusluvan haltijan käyttämälle kuljettajalle/ruokalähetille tarkistaa ja varmistaa tämän oikeus kuljettaa juomia. Tällainen velvoite on vieras yritysten välisessä liiketoiminnassa. Alkoholijuomatoimituksiin osallistuvan henkilöstön pätevyydestä vastaa toimitusluvanhaltija, joka kantaa myös vastuun toimittajien perehdyttämisestä ja toimituspassien tarkistamisesta. Tästä on säädetty asetusluonnoksen 5 a §:n 2 momentissa.  

MaRa katsoo, että vähittäismyyntiluvan ja toimitusluvanhaltijan on voitava sopia siitä, kumman järjestelmään tilaustiedot kirjautuvat. Jos esimerkiksi alkoholitoimituksesta vastaa ulkopuolinen yhtiö, jonka järjestelmiin kuljetukset tallentuvat, toimituksen ja toimitusluvan haltijan yksilöinti perustuu toimitusluvan haltijan rekistereistä saataviin tietoihin. Vähittäismyyntiluvan haltijalta ei voi tässä tapauksessa edellyttää oman päällekkäisen järjestelmän perustamista. Riittää, että toimitusta koskevat tiedot saadaan sopimuskumppanilta.

MaRa esittää, että 8-kohta muutetaan seuraavasti: 

– kuvaus siitä, miten alkoholitoimituksista on jälkikäteen todennettavissa toimitusluvan haltijan nimi ja lupanumero, jos alkoholijuomia luovutetaan toimitukseen.

Asetusehdotuksen 5 §:n 1 momentin 9 - kohdan mukaan omavalvontasuunnitelmaan tulee sisällyttää luvanhaltijan määrittelemät enimmäismäärät alkoholijuomien toimituksessa sekä selvitys toimintatavoista estää alkoholilain vastainen luovutus tai välittäminen, jos alkoholijuomia luovutetaan toimitukseen.

MaRa toteaa, että jokainen toimija on vastuussa omasta toiminnastaan. Vähittäismyyjä valvoo alkoholin luovutusta ja huolehtii ikäkontrollista, kun alkoholijuomia luovutetaan asiakkaalle vähittäismyyntipaikassa. Toimitusluvanhaltija vastaa puolestaan siitä, että luovutuskieltoja noudatetaan alkoholitoimituksissa. Toimitusluvanhaltija kuvaa toimintatavat omassa omavalvonnassaan ja varmistaa lain mukaisuuden juomia luovutettaessa. Toimitukseen osallistuvilla tulee olla suoritettuna toimituspassi. Toimitusluvanhaltijan tulee ehdotetun 5a §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan sisällyttää omavalvontasuunnitelmaan luvanhaltijan määrittelemät enimmäismäärät alkoholijuomien toimituksessa sekä selvitys toimintatavoista estää alkoholilain vastainen luovutus tai välittäminen.

MaRa esittää, että perustelumuistiossa todetaan 9-kohdan osalta seuraavaa:

– Jos luvanhaltija käyttää alkoholin toimituksissa muita toimitusluvanhaltijoita, selvitykseksi toimintatavoista riittää se, että luvanhaltija huolehtii, että sen käyttämät toimitusluvanhaltijat ovat tehneet 5 a §:n 1 momentin 5-kohdan mukaisen kirjauksen omavalvontasuunnitelmiinsa.

– Jos myös vähittäismyyjällä on oma toimituslupa, selvityksenä viitataan sen laatimaan alkoholijuomien toimituksen omavalvontasuunnitelmaan.

Alkoholijuomien anniskelun omavalvontasuunnitelman yleinen sisältö (3 §)

Alkoholijuoman vähittäismyyntilupa voidaan myöntää alkoholilain 17 §:n 1 momentin 3 kohdan nojalla anniskelupaikoille anniskelussa olevien alkoholijuomien vähittäismyyntiin.

Anniskelun omavalvontasuunnitelmassa on oltava kuvaus vähittäismyyntitoiminnan järjestämisestä sekä kassa- ja myyntijärjestelyjen toteuttamisesta, jos anniskelupaikassa harjoitetaan alkoholijuomien vähittäismyyntiä (asetuksen 3 § 1 momentin 4-kohta). Anniskelupaikat eivät tee erillistä vähittäismyynnin omavalvontasuunnitelmaa vaan sisällyttävät vähittäismyyntiä koskevan osion anniskelun omavalvontasuunnitelmaan (suunnitelman kohta 3).[1]

Jos anniskelupaikalla on vähittäismyyntilupa, toimitusluvan haltija voi toimittaa anniskelupaikassa myynnissä olevia alkoholijuomia asiakkaille noudattaen vähittäismyynnin vahvuusrajoja. Asetusehdotuksessa ei ole anniskelun omavalvontasuunnitelman osalta huomioitu juomien toimitusmahdollisuutta.

MaRa ehdottaa, että anniskelun omavalvontasuunnitelmaan koskevaan pykälään sisällytetään seuraavat kohdat:

– kuvaus siitä, miten alkoholitoimituksista on jälkikäteen todennettavissa toimitusluvan haltijan nimi ja lupanumero, jos alkoholijuomia luovutetaan toimitukseen (perustelujen osalta viitataan aiemmin 5 §:n kohdalla todettuun)

– luvanhaltijan määrittelemät enimmäismäärät alkoholijuomien toimituksessa sekä selvitys toimintatavoista estää alkoholilain vastainen luovutus tai välittäminen, jos alkoholijuomia luovutetaan toimitukseen (perustelujen osalta viitataan aiemmin 5 §:n kohdalla todettuun).


Vähittäismyyntiluvassa voidaan määritellä noutopisteitä, joiden sisätiloista alkoholijuomia voidaan luovuttaa toimitukseen. Tämä sääntely koskee myös anniskeluluvan yhteyteen haettuja vähittäismyyntilupia. MaRa toteaa, että myös anniskelupaikalla voi olla erillinen alkoholivarasto, jossa säilytetään anniskeltavia alkoholijuomia. Anniskeluravintoloilla voi olla myös tarve perustaa noutopisteitä esimerkiksi matkailualueilla. Noutopisteet tulee mainita myös anniskelun omavalvontasuunnitelman vähittäismyyntiä koskevassa kohdassa.    

Alkoholijuomien toimituksen omavalvontasuunnitelma (5 a §)

Asetusehdotuksen 1 momentin mukaan alkoholijuomien toimituksen omavalvontasuunnitelmassa on oltava:

1) selvitys toimitukseen käytettävästä kalustosta;

2) selvitys toiminta-ajatuksesta, toiminnan laajuudesta ja toiminta-alueesta;

3) selvitys toimintatavoista, miten erilaisissa riskitilanteissa toimitaan ja miten toimitaan tilanteissa, joissa on kieltäydyttävä luovuttamasta alkoholijuomia;

4) selvitys ikärajavalvonnan toteuttamisesta toiminnassa ja selvitys iän todennettavassa tarkastamisessa käytettävistä järjestelmistä, selvitys järjestelmiin tehtävistä merkinnöistä sekä selvitys siitä, miten tiedot voidaan tarvittaessa toimittaa valvontaviranomaiselle;

5) luvanhaltijan määrittelemät enimmäismäärät alkoholijuomien toimituksessa sekä selvitys toimintatavoista estää alkoholilain vastainen luovutus tai välittäminen;

6)selvitys alkoholijuomien toimitusaikojen noudattamiseen liittyvistä toimintatavoista ja siitä, miten toimitaan, jos vastaanottajaa ei tavoiteta tai alkoholijuomia ei saada luovutettua toimitusaikojen puitteissa;

7)  selvitys toimitusta harjoittavien henkilöiden tehtävistä sekä henkilökunnan määrää ja tehtäviä koskeva suunnitelma alkoholilain 35 a, 37 ja 38 §:ssä säädettyjen kieltojen ja velvoitteiden noudattamisen valvomiseksi toimituksessa.

MaRa toteaa, että asetusehdotuksessa ei ole perusteltu minkä takia viranomainen tarvitsee tiedon alkoholijuomista käytettävästä kalustosta.

Vaatimus todennettavasta ikätarkastuksesta edellyttää toimitusluvanhaltijalta sähköisten järjestelmien ja siihen liittyvien teknisten laitteistojen käyttöönottoa (asetusehdotuksen 4 kohta). Vaatimus on ravintoloille ja pienemmille toimijoille liian raskas toteutettavaksi ja johtaa siihen, että lupia hakevat vain suuret toimijat.

MaRa katsoo, että vaatimus todennettavasta ikätarkastuksesta tulee poistaa laista ja asetuksesta. Riittävää on, että toimitukseen osallistuvat ovat suorittaneet toimituspassin, toimitusluvanhaltija on perehdyttänyt heidät omavalvontasuunnitelmaan ja luovutuskieltoihin sekä ikätarkastus suoritetaan huolellisesti, kun juomat luovutetaan toimituksen päätteeksi vastaanottajalle.

Asetusehdotuksen 2 momentin 1 kohdan mukaan alkoholijuomien toimitusluvanhaltijan on pidettävä kirjaa toteutetuista uusien työntekijöiden perehdytyksistä ja toimituspassitodistusten tarkistamisista.

MaRa toteaa, että toimitusluvanhaltija voi käyttää alkoholitoimituksissa omaa henkilökuntaa, vuokratyöntekijöitä tai itsenäisiä kevytyrittäjiä. Hallituksen esityksen sivulla 19 todetaan, että ”nykyisin jotkin Suomessa toimivat ruokalähettipalvelut käyttävät kuljetuksissa itsenäisiä yrittäjiä, ja olisi mahdollista, että itsenäiset yrittäjät hakisivat itselleen alkoholijuoman toimitusluvan. Itsenäisille yrittäjille luvan hakemisesta aiheutuvat lupa- ja valvontamaksut voisivat kuitenkin olla suuria suhteessa toiminnasta saatavaan tuloon. Tämän vuoksi olisi todennäköisempää, että luvan hakisi alustapalvelu, joka puolestaan hyödyntäisi itsenäisiä yrittäjiä toiminnassaan.”

MaRa esittää, että asetuksen 2 momentin 1-kohta muutetaan seuraavasti:

1) toteutetut uusien alkoholijuomien toimittajien perehdytykset ja toimituspassitodistusten tarkistamiset.

Asetusehdotuksen 2 momentin 2 -kohdan mukaan alkoholijuomien toimitusluvan haltijan tulee pitää kirjaa ikätarkastuksiin, asiakkaan päihtymystilaan tai häiritsevään käyttäytymiseen liittyvistä myynnin ongelmatilanteista sekä välitysepäilyistä.

MaRa toteaa, että alkoholijuomien toimitustilanteet eroavat anniskelupaikassa ja vähittäismyyntipaikassa paikan päällä tapahtuvista juomien luovutustilanteista, joissa myyntilanteen valvonta on helpompaa. Asetusehdotuksen perustelumuistion mukaan alkoholijuomien toimituksessa on tunnistettavissa olevia valvonnallisia riskejä, joten olisi tärkeä säätää luvanhaltijalle velvollisuus laatia kattava omavalvontasuunnitelma.

MaRa toteaa, että omavalvontasuunnitelmalla varmistetaan toiminnan lainmukaisuus alkoholijuomien toimituksessa. STM ei ole perustellut, miksi toimitusluvan haltijalle tulisi säätää ehdotettu kirjanpitovelvollisuus ongelmatilanteista. Kirjanpitovelvollisuus ongelmatilanteista lisää alkoholin toimitukseen liittyvää byrokratiaa.

MaRa toteaa, että epäselväksi myös jää, mitä ongelmatilanteilla tarkoitetaan. Ongelmatilanteet eivät ole ainakaan niitä, joissa alkoholin toimittaja noudattaa lakia ja kieltäytyy luovuttamasta alkoholijuomia alaikäiselle, tai henkilölle, joka ei suostu todistamaan ikäänsä henkilötodistuksesta tai selvästi päihtyneelle. Ongelmatilanteiden sisältö jää ehdotuksen perusteella tulkinnanvaraiseksi. Ongelmatilanteita ei voi määritellä viranomaisten ohjeissa.

MaRa esittää, että jatkovalmistelussa 2 momentin 2-kohta poistetaan asetuksesta.  

Asetusehdotuksen 2 momentin 3-kohdan mukaan alkoholijuomien toimitusluvanhaltijan on pidettävä kirjaa ongelmatilanteiden ja viranomaisten tarkastusten vuoksi toteutetuista toimenpiteistä. STM ei ole perustellut tätäkään kirjanpitovelvollisuutta. Omavalvontasuunnitelma on pidettävä ajan tasalla ja sitä on tarpeen mukaan päivitettävä. Tällainen erillinen kirjanpitovelvollisuus toteutetuista toimenpiteistä on tarpeeton ja hallinnollista taakkaa aiheuttava.

MaRa esittää, että jatkovalmistelussa 2 momentin 3-kohta poistetaan asetuksesta.

Anniskelu- ja toimituspassikokeen sisältö ja arviointi (6 §)

Pykälän 1 momenttia muutetaan siten, että alkoholilain tuntemista arvioiva koe muutettaisiin anniskelupassikokeeksi. MaRa kannattaa ehdotusta.

Pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti toimituspassikokeesta ja nykyinen 2 momentti siirrettäisiin 3 momentiksi. Toimituspassikokeessa olisi vähintään 20 kysymystä, joissa käsiteltäisiin kattavasti alkoholijuomien toimitukseen liittyviä osaamisalueita. MaRa kannattaa ehdotusta.

Koetta vastaavat tutkinnot (7 §)

Alkoholilain 58 §: Alkoholilain tuntemista osoittavan todistuksen myöntää valtioneuvoston toimiluvan tai opetusministeriön järjestämisluvan nojalla ravintolapalvelun koulutusta antava oppilaitos. Todistus myönnetään henkilölle, joka on suorittanut hyväksyttävästi alkoholilain ja sen valvonnan toimintatapojen tuntemista arvioivan kokeen tai saanut vastaavat tiedot sisältävän koulutuksen taikka suorittanut tutkinnon, johon vastaavat tiedot sisältyvät.

Asetusehdotuksen pykälän 2 momentti muutettaisiin kokonaisuudessaan vastaamaan alkoholilain 58 §:n 1 momentin muutosta.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että 58 § 1 muutetaan seuraavasti: Anniskeluluvanhaltijan edustajan pätevyys voidaan todistaa anniskelupassilla tai todistuksella tutkinnosta, joka on sisältänyt vastaavat tiedot kuin anniskelupassikoe. Anniskelupassin myöntää valtioneuvoston toimiluvan tai opetus- ja kulttuuriministeriön järjestämisluvan nojalla ravintolapalvelun koulutusta antava oppilaitos. Anniskelupassi myönnetään henkilölle, joka on suorittanut hyväksyttävästi anniskelupassikokeen.

MaRa katsoo, että jos opiskelija on koulutuksen aikana suorittanut opintojakson, joka sisältää vastaavat tiedot kuin anniskelupassikoe, hänellä on pätevyys toimia vastaavana hoitajana, vaikka tutkintoa ei ole vielä suoritettu loppuun. Pätevyys osoitetaan opintosuoritusotteella. Tämä vastaa nykytilaa ja hallituksen esityksen 58 §:ää on tältä osin täydennettävä.

 

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry

 

Veli-Matti Aittoniemi                              Kai Massa
varatoimitusjohtaja                               lakimies

 

[1] Alkoholijuomien anniskelun omavalvontasuunnitelma