Liikenne- ja viestintäministeriölle
Asia: Hallituksen esitysluonnos mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi
Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi. Esityksellä luotaisiin mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä sekä annettaisiin kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Esityksen pääasiallisena tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta.
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry (jäljempänä MaRa) toteaa lausuntonaan seuraavaa.
1. Promilleraja kevyille sähköajoneuvoille ja moottorilla varustetuille polkupyörille
Lakiehdotuksessa esitetään, että tieliikennelakiin säädettäisiin 0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen. Myös huumausaineiden vaikutuksen alaisena ajaminen kiellettäisiin. Säännöksen rikkomisesta rangaistaisiin liikennevirhemaksulla. MaRa katsoo, että ehdotukselle on esitetty lakiehdotuksessa hyväksyttävät perusteet.
Hallituksen esitysluonnoksessa todetaan, että sähköpotkulautaonnettomuuksista suuri osa tapahtuu yöllä ja onnettomuuden aiheuttanut kuljettaja on usein päihtynyt. Päihtyneiden osuus loukkaantuneista on Suomessa kansainvälisesti verrattuna korkea. ESRA3-tutkimuksen mukaan Suomessa ajetaan sähköpotkulaudalla yleisemmin päihtyneenä kuin vastaajamaissa keskimäärin, mihin voi osaltaan vaikuttaa erot liikennejuopumussääntelyssä. Jopa puolet tapaturmiin joutuneista päivystyshoidon potilaista on ollut alkoholin vaikutuksen alaisena (HUS 201/446; 45 %, v. 2021. TAYS 167/331; 50 %, v. 2019-2021). Yöaikaan klo 00–05 tapahtuneista tapaturmista 75 prosentissa loukkaantunut henkilö oli päihtynyt vuonna 2021 Helsingin alueella (HE-luonnos sivu 16).
MaRa kannattaa ehdotusta, jonka mukaan promillerajaa ei ehdoteta ajoneuvolain 28 §:n 1 momentissa tarkoitetulla polkupyörällä ja sähköavusteisella polkupyörällä ajamiseen.
MaRa toteaa, että pyöräily on yleinen liikkumistapa kaupungeissa ja tärkeä liikkumismuoto tapahtumille. Varsinkin kesäaikaan iso osa tapahtumiin osallistuvista käyttää pyörää liikkumisvälineenään. Pyöräily koskee koko maata ja kaikkia ikäluokkia, mutta sähköpotkulautailua ja alkoholitapaturmia on erityisesti suurissa kaupungeissa nuorempien ikäluokkien keskuudessa ja öisin. Pyöräily on lisännyt suosiotaan, mutta pyöräilyn onnettomuudet eivät ole kasvaneet liikennesuorite huomioiden yhtä paljon kuin sähköpotkulautaonnettomuudet. Hallituksen esitysluonnoksessa todetaan, myös että polkupyörien onnettomuusriski on huomattavasti kevyitä sähköajoneuvoja pienempi. Pyöräilykypärän käyttö on myös yleistynyt. Vuonna 2023 pyöräilykypärää käytti 55 prosenttia pyöräilevistä. Uudellamaalla luku oli peräti 72 prosenttia.
MaRa huomauttaa, että jo nykyinen lainsäädäntö kieltää tankojuoppouden polkupyörillä. Päihtynyt pyöräilijä voi syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen tai liikennejuopumukseen moottorittomalla ajoneuvolla, mikäli hän aiheuttaa päihtyneenä abstraktia tai konkreettista vaaraa muulle liikenteelle.
MaRa kannattaa, että poliisille annetaan lisää oikeuksia mikroliikkumiseen valvontaan. Poliisi voisi puhalluttaa kevyiden sähköajoneuvojen ja moottorilla varustettujen polkupyörien kuljettajia. Puhallutusoikeus koskisi myös polkupyöräilijöitä. Poliisi voisi jatkossa myös kieltää ja estää kevyen sähköajoneuvon, polkupyörän ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettajaa ajamasta ajoneuvoa, jos nautitun alkoholin toteamiseksi tehtävässä kokeessa kuljettajan havaitaan nauttineen alkoholia ja päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn.
2. Mikroliikennelupa
Ehdotuksen mukaan yhteiskäyttöisten kevyiden sähköajoneuvojen tai polkupyörien vuokralle tarjoaminen kunnan alueella edellyttäisi jatkossa, että palveluntarjoajalla on voimassa oleva kunnan myöntämä mikroliikennelupa. Kunta voisi liittää mikroliikennelupaan sellaisia ajoneuvojen käyttöön ja lukumääriin liittyviä lupaehtoja, jotka ovat liikenneturvallisuuden, esteettömyyden tai tien kunnossapidon kannalta tarpeellisia. Lupaehdot voisivat koskea esimerkiksi ajoneuvojen pysäköintiä, ajonopeuksia, ajoneuvojen käyttöaikoja tai kuljettajalta vaadittavaa ikää.
Ehdotuksen mukaan mikroliikenneluvan arvioidaan parantavan liikenneturvallisuutta, koska suurempi osa sähköpotkulautaliikenteestä olisi palveluntarjoajien asettamien nopeus- ja pysäköintirajoitusten piirissä ja kaikkein riskialtteimman sähköpotkulautailun arvioidaan vähenevän.
MaRa katsoo, että ehdotettu mikroliikennelupa ja ehtojen asettaminen on sähköpotkulautailun turvallisuuden ja onnettomuuksien ehkäisemiseksi perusteltua. Ehdoilla voidaan kieltää esimerkiksi se, että sähköpotkulaudan kyydissä on useampi henkilö tai asettaa sähköpotkulaudoilla ajamiseen alueellisia tai ajallisia rajoituksia, kuten nopeusrajoitus.
Kunnioittavasti
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry
Veli-Matti Aittoniemi Kai Massa
varatoimitusjohtaja lakimies