Kaikissa niissä ei-asuinrakennuksissa, joiden yhteydessä on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa, täytyy olla vähintään yksi sähköauton latauspiste 31.12.2024 mennessä. Pysäköintipaikkojen määrää laskettaessa on huomioitava, että pysäköintipaikat voivat sijaita eri puolilla rakennusta tai kiinteistöä. Velvoite kohdistuu rakennuksen omistajaan.

Esimerkiksi, jos hotellissa on pysäköintihallissa ja hotellirakennuksen sisäpihalla yhteensä yli 20 pysäköintipaikkaa ja pysäköintihalliin on asennettu kuluvana syksynä yksi peruslatauspiste, lain mukainen velvoite on täytetty.

Latauspisteen on oltava EU:n direktiivin teknisten määrittelyjen mukainen normaalitehoinen peruslatauspiste, joka mahdollistaa yli 3,7 kW lataustehon, tai suuritehoinen pikalatauspiste, jonka latausteho on yli 22 kW. Traficomin sivuilla todetaan, että latauspisteen on oltava varustettu Type2- tai CCS-liittimellä riippuen latauspisteen ominaisuuksista. Latauspisteeksi käy myös liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden mukainen julkinen latauspiste. Latauspistettä valittaessa on syytä aina varmistaa latauspisteoperaattorilta, täyttääkö latauspiste lain ja direktiivin mukaiset vaatimukset.

Lautauspisteen asentamisvelvoite ei koske ei-asuinrakennusta, jonka omistaja ja käyttäjä on mikroyritys. Mikroyritys on yritys tai yksityinen henkilö, jonka henkilöstömäärä on alle 10 vuosityöyksikköä ja vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma enintään kaksi miljoonaa euroa.

Velvoite koskee olemassa olevia ei-asuinrakennuksia. Uusien ja laajamittaisen korjausten kohteena olevia ei-asuinrakennusten latauspistevelvoitteista säädetään erikseen.

Lautauspisteen asentamisvelvoite perustuu vuonna 2018 tarkistettuun rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin. Direktiivi on pantu Suomessa voimaan niin sanotulla latauspiste- ja automaatiolailla.

Lain noudattamista valvoo Traficom. Viranomainen on ilmoittanut, että se aloittaa valvonnan heti vuoden alussa.

 

 

Lisätietoja

Traficom: Latauspisteen asentamisvelvoite

Latauspiste- ja automaatiolaki