Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Pääkirjoitus 3/17: Miksi valtio tukee viihderisteilyjä?

Tampereen yliopisto selvitti matkustajamerenkulun tukia. Tuet ovat vuosittain 241–255 miljoonaa euroa. Lisäksi esimerkiksi Viking Line sai investointitukea yli 28 miljoonaa euroa vuosina 2012–2014. Suurin epäsuora tuki on myynnin ja palvelujen arvonlisäverottomuus, 184 miljoonaa euroa vuodessa. Esimerkiksi laivan ravintolassa nautittu ateria ei sisällä lainkaan arvonlisä- eikä valmisteveroja. Miehistökustannustuki on 38,7 miljoonaa euroa vuodessa. Peräti 74 prosenttia risteilijöiden henkilökunnasta toimii viihteessä.

Suomen lipun alla olevia tuettavia matkustaja-aluksia on 13, joista yhdeksän on Ruotsin, kolme Saksan ja yksi Viron liikenteessä. Näiden tukien lisäksi esimerkiksi alkoholin ja tupakan mainonta sekä alkoholin anniskelu on huomattavasti lievemmin säänneltyä kuin maissa toimivissa kaupoissa ja ravintoloissa.

Olemme keränneet vuoden ajan varustamoiden risteilymainoksia. Niiden keskeinen sisältö on juhliminen, ravintolaruokailu, kokoukset ja ostokset laivalla. Matkustaminen on usein sivuosassa. Matkustaja voi viettää koko matkansa aluksella tarvitsematta käydä maissa. Viihderisteilijät ovat kelluvia hotelleja, kylpylöitä, ravintoloita, kauppoja sekä kokous- ja kongressikeskuksia, mutta ihan eri pelisäännöillä kuin maissa toimivat kilpailijansa.

Valtion tuet mahdollistavat viihderisteilyjen ja niillä tarjottavien palveluiden jatkuvan ale-hinnoittelun. Parhaimmillaan matka on ilmainen. Maissa toimivilla matkailu- ja ravintola-alan yrityksillä ei ole mitään mahdollisuutta kilpailla viihderisteilijöiden kanssa. Jos esimerkiksi maissa toimivat ravintolat saisivat samat tuet kuin viihderisteilijät, illallisen hintaa voitaisiin alentaa yli 30 prosentilla. Tämä kasvattaisi ravintolaruoan ja -juoman kysyntää räjähdysmäisesti. Arvonlisä- ja valmisteverottomuus eivät ole edes teoriassa mahdollisia maissa oleville yrityksille EU-lainsäädännön vuoksi.

Samalla kun valtio tukee juhlimista ja kokoustamista laivoilla, se tukee myös suomalaisten matkustamista ulkomaille, etenkin Ruotsiin. Helsingin Sanomien tuoreen jutun mukaan suomalaiset ovat EU-maiden ahkerimpia ulkomaan matkaajia. Samalla valtio tukee alkoholin matkustajatuontia. Tämä on pois työllisyydestä ja verotuloista Suomessa.

Varustamot ovat perustelleet suuria tukia huoltovarmuudella. Jos eduskunta leikkaisi tukia, varustamot liputtaisivat alukset muun valtion lipun alle. Varustamoilla on perinteisesti ollut erinomainen niskalenkki hallitukseen ja eduskuntaan. Argumenttimme siitä, että viennin ja tuonnin tukeminen on eri asia kuin ulkomaan matkailun, juhlimisen ja kokoustoiminnan tukeminen, ei ole toistaiseksi purrut päättäjiin.

Viihdemerenkulun tuille on mahdotonta löytää kestäviä perusteita. Ne ovat valtiontalouden ja tasapuolisen kilpailun näkökulmasta kestämättömiä. Valtio ei voi ylläpitää räikeää kilpailun vääristymää. Hallituksen ja eduskunnan on leikattava tukia merkittävästi.

 

Teksti: Timo Lappi

 

Lue lisää aiheesta:

Juhlat laineilla – valtio tukee matkustajamerenkulkua 250 miljoonalla vuodessa

Matkailuyritykset: Merenkulun lääke pahentaa tautia mantereella

 

 

Päivitetty 20.06.2017

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake