Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Matkailu- ja ravintola-alan kesämyynti odotuksia parempi

23.09.2015 I TIEDOTE

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan sesonkikyselyyn vastanneista yrityksistä lähes 60 % ilmoitti kesämyynnin kasvaneen viime vuoteen verrattuna. Kesämyynti väheni viidesosalla, samoin myynti säilyi ennallaan viidesosalla yrityksistä. Yrityskohtaiset erot olivat suuria.

Ravintoloiden kesämyynti sujui kohtuullisen hyvin. Ravintoloiden terassimyyntiä suurimmissa kaupungeissa paikkasi ruoka- ja anniskelumyynnin sisäkauppa. Huvipuistoille kesä oli kohtuullinen lukuun ottamatta vesihuvipuistoja, joiden myyntiä laski kolea sää. Festivaaleille kesä oli hyvä.

Matkailu maailmalla kasvaa viiden prosentin vuosivauhtia. Myös EU-maiden matkailu on toipunut talouskriisiä edeltäneelle kasvu-uralle. Tämä on heijastunut Suomen ulkomaan matkailuun: venäläisten matkailijoiden määrä laski edelleen voimakkaasti, mutta EU-maista ja Aasiasta tulevat matkailijat paikkasivat venäläismatkailijoiden katoa.

Ulkomaalaisten matkailijoiden määrä oli erityisesti heinäkuussa hyvässä nousussa viime vuoteen verrattuna. Tähän vaikuttivat myös yksittäiset tapahtumat kuten heinäkuussa järjestetty Gymnaestrada. Kotimaan matkailu piristyi keväällä kaikissa majoitusliikkeissä, ja positiivinen kehitys jatkui kesällä hotelleissa. Leirintäalueille jamökkiyrittäjille kesä oli vaikea epäsuotuisan sään ja venäläisten matkailijoiden määrän rajun pudotuksen vuoksi.

”EU-maiden talouskasvu on tarttunut Suomen ulkomaan matkailuun. Suomi saisi kansainvälisestä matkailun kasvusta suuremman siivun, jos matkailusesonkia pidennettäisiin siirtämällä koulujen kesälomia myöhemmäksi”, ekonomisti Jouni Vihmo sanoo.

MaRa julkaisee kaksi kertaa vuodessa sesonkiennusteen ja sesonkimyynnin toteutuman.

Lisätietoa: ekonomisti Jouni Vihmo, 050 520 1636

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake