Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Matkailu- ja ravintola-ala tavoittelee 30 000 uutta työpaikkaa

11.12.2014

Matkailu- ja ravintola-ala tähtää hallitusohjelmatavoitteillaan työpaikkojen lisääntymiseen: alalle voi vuoteen 2025 mennessä syntyä 30 000 uutta työpaikkaa. Uusien työpaikkojen syntyminen edellyttää ostovoiman ja hintakilpailukyvyn parantamista veroja alentamalla, sääntelyä vähentämällä sekä matkailun kansainvälistä kilpailukykyä kasvattamalla. Tällä vaalikaudella tehdyt lukuisat verojen korotukset sekä raskas kustannuskehitys ovat heikentäneet matkailu- ja ravintola-alan palvelujen kysyntää. Ruotsin matkailu- ja ravintola-alan kehitys antaa oivallisen esimerkin siitä, miten hallitus voi edistää palvelujen kysynnän, työllisyyden ja verotulojen kasvua.

Tällä vaalikaudella on tehty yli 5 miljardin euron verojen kiristykset. Ne ovat heikentäneet kuluttajien ostovoimaa samalla kun yritykset ovat säästösyistä käyttäneet vähemmän palveluja. Myös Venäjän talouden heikko tilanne ja Ukrainan kriisi tulevat vähentämään venäläisten yöpyjien määrää tänä vuonna noin 15 prosentilla. Samanaikaisesti alkoholintuonti Virosta sekä erilaisten enemmän tai vähemmän vero- ja muun lainsäädännön ulkopuolella oleva ravintola- ja majoitustoiminta ovat kasvaneet. Myös alkoholin nopeasti kasvava verkkokauppa vie kotimaisten alkoholielinkeinojen tuloja ja työpaikkoja alkoholihaittojen kuitenkaan vähentymättä.

”Ostovoiman kasvattamiseksi ansiotuloveroja on laskettava reilusti, mitä ei voida rahoittaa arvonlisäveron eikä muiden verojen korotuksilla. Matkailu- ja ravintola-ala ei kestä enää yhtäkään veronkorotusta. Myös kuntien tulisi pitää huolta ostovoiman kehityksestä eikä syödä sitä pois veroja korottamalla”, sanoo toimitusjohtaja Timo Lappi.

Pääministeri Alexander Stubbin hallitus palautti edustuskulujen 50 prosenttisen verovähennysoikeuden ensi vuoden alusta lukien. Päätös on ollut taloudelliselta kannalta myönteinen: PTT:n kesäkuussa julkistaman selvityksen perusteella voidaan arvioida, että edustuskulujen verovähennysoikeuden nostaminen täysimääräiseksi toisi valtiolle enemmän verotuloja matkailu- ja ravintolapalvelujen kysynnän kasvaessa kuin verovähennys veisi valtiolta.

Alan kasvupotentiaalista merkittävä osuus tulee ulkomaalaisten, erityisesti venäläisten ja aasialaisten matkailijoiden määrän kasvusta. Matkailu maailmalla kasvaa ripeästi. Suomessa tilanne on juuri nyt päinvastainen. Suomen kallis hintataso vähentää mielenkiintoa Suomea kohtaan. Helsinki on jäämässä Tukholman ja Kööpenhaminan varjoon. Helsinki tarvitsee kansainvälisesti tunnetun vetovoimakohteen. Guggenheim–museo olisi kansainvälisesti tunnettu vetonaula, joka erottaisi Helsingin muista Itämeren pääkaupungeista. Myös investointi-ilmapiiriä tulee muuttaa myönteisemmäksi. Moni hotelli- ja kylpyläinvestointi pyörii byrokratian rattaissa ihan liian kauan. Suomen valtion on myös panostettava nykyistä enemmän maakuvamarkkinointiin Visit Finlandin kautta.

Työtä ja hyvinvointia - matkailu- ja ravintola-alan hallitusohjelmatavoitteet 2015: www.mara.fi/tyotajahyvinvointia 

Lisätietoja:       toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 734 5549

 

 


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake