Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Matkailu- ja ravintola-alan suhdannebarometri 1/2016

03.02.2016 I SUHDANNEBAROMETRI

Matkailu- ja ravintola-alan yritykset kuvaavat suhdannetilannetta yleisesti keskimääräistä heikommaksi. Suhdannenäkymät ovat aavistuksen paremmat kuin edellisessä tiedustelussa, mutta yhä varsin varovaiset. Katso video, jossa ekonomisti Jouni Vihmo tiivistää alan suhdannetilanteen.

Suhdannenäkymien saldoluku oli tammikuussa tehdyssä tiedustelussa lukemassa -4 (lokakuussa -13). Vahvistuvaa suhdannekuvaa odotti nyt 12 % vastaajista, kun taas 16 % enteili tilanteen heikkenevän kevään ja kesän aikana. Myynnin määrässä ei tapahtunut suuria muutoksia viime vuoden lopulla. Lähikuukausille ennustetaan pientä kasvua myyntilukemiin.

Matkailu- ja ravintola-alan suhdannebarometri 01/2016:
http://mara.fi/toimiala/tilastoja-ja-tutkimuksia/suhdanteet/suhdannebarometri-2

Ekonomisti Jouni Vihmo tiivistää matkailu- ja ravintola-alan suhdannetilanteen:

 


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake