Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Matkailijat karsastavat kaivoksia

28.02.2013


Kaivoksista on haittaa Ylläksen ja Levin imagolle, ja merkittävä osa matkailijoista vähentäisi matkailua näihin kohteisiin mikäli kaivostoimintaa laajennettaisiin, selviää Metsäntutkimuslaitos Metlan tekemästä tutkimuksesta. Matkailijat ovat myös hyvin tietoisia matkailukeskusten läheisyydessä sijaitsevista kaivoksista ja niiden ympäristövaikutuksista.
Mielikuvatasolla kaivokset ja luontomatkailu ovat väistämättä ristiriidassa keskenään.

Matkailuyritykset ovat vuosikymmeniä markkinoineet Lappia luontoarvoilla, ja tämä työ tuottaa nyt tuloksia kasvavina matkailijavirtoina. Puhtaan ja koskemattoman luonnon ansiosta Lappi on noussut kansainväliseksi matkailualueeksi. Ylläksellä ja Levillä vierailleille matkailijoille kauniit luontomaisemat, liikuntamahdollisuudet ja koskematon erämaa olivat tärkeimmät kriteerit matkakohdetta valitessa.

Kaivokset matkailukeskusten läheisyydessä vähentävät matkailua

Metlan tutkimus osoittaa, että Ylläksen ja Levin matkailijat ovat hyvin tietoisia Kittilän olemassa olevasta kaivoksesta sekä Hannukaisen suunnitellusta kaivoshankkeesta; 70 prosenttia tutkimukseen vastanneista tiesi Kittilän kultakaivoksesta ja 50 prosenttia oli kuullut suunnitteilla olevasta kaivoksesta.

Jopa puolet kansainvälisistä matkailijoista ilmoitti vähentävänsä matkailuaan Ylläksellä tai Levillä, jos kaivostoiminta matkakohteen läheisyydessä laajentuu nykyisestä. Myös kotimaisista matkailijoista 40 prosenttia vähentäisi matkailua. Matkustushalukkuus vähenee sen mukaan, mitä lähempänä matkailukohdetta kaivos sijaitsee. Esimerkiksi Rukalla kaivokset tulisivat lähemmäksi matkailukeskuksia, jolloin vaikutukset matkailuun olisivat vieläkin negatiivisimmat.

Kaivostoiminnan vaikutukset ympäristöön, erämaahan ja luontokokemukseen vastaajat arvioivat poikkeuksetta negatiivisiksi.


Lisätietoja:

Metlan tutkimuksen tulokset kokonaisuudessaan

DILACOMI on Lapin yliopiston, Oulun yliopiston sekä Metlan yhteinen tutkimushanke, jonka kohteena ovat kaivokset ja niiden vaikutukset sekä toimintaedellytykset osana yhteiskuntaa. Hanke käynnistyi vuoden 2011 alussa ja kestää vuoden 2013 loppuun saakka. Metla selvitti osana hanketta muun muassa Ylläksen ja Levin kotimaisten ja ulkomaisten matkailijoiden käsityksiä kaivostoiminnasta. Aineisto kerättiin haastattelemalla turisteja Ylläs-Levi -alueella vuonna 2012. Tutkimukseen vastasi 1 703 kotimaista ja ulkomaista matkailijaa.


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake