Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Kuluttajien luottamuksen ennätystaso tukee alan kasvuennusteita

MaRan liikevaihtoennusteen mukaan matkailu- ja ravintola-alan liikevaihto kasvaa kuluvan vuoden alkupuoliskolla viimevuotista viiden prosentin tasoa reippaammin. Arviota tukee ennätyslukemiin noussut kuluttajien luottamus talouden paranemiseen.

 

Teksti ja kuviot: Ari Peltoniemi

 

Taloudellisten ennusteiden laatijat ovat vuoden 2017 aikana poikkeuksetta nostaneet aiempia arvioitaan kuluvan vuoden talouskasvusta. Optimistisimmat odottavat bruttokansantuotteen kasvavan jopa 2 prosenttia vuoden aikana. Kasvu on nyt laajemmalla pohjalla, sillä vienti on nousemassa yksityisen kulutuksen ja investointien rinnalle yhdeksi kasvun moottoreista.

Kuluttajien luottamus talouden paranemiseen seuraavan vuoden aikana on vahvistunut entisestään. Kuluttajien luottamusindikaattori oli maaliskuussa 22,9, kun se helmikuussa oli 20,8. Maaliskuun lukema on korkein mitattu. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on 11,9. Luottamus­indikaattorin kaikki neljä osatekijää eli odotukset omasta ja Suomen taloudesta, yleisestä työttömyydestä ja kotitalouden säästämismahdollisuuksista paranivat maaliskuussa jonkin verran edelliskuuhun nähden.



Matkailu- ja ravintola-alan yritysten liikevaihto kasvoi noin 5 prosenttia vuonna 2016. Kuluttajien vahva usko sekä Suomen että omaan talouteen tukee MaRan liikevaihtoennusteen tuottamia arvioita. Ennusteen mukaan liikevaihdon kasvu yltää kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla noin 6,6 prosenttiin ravintola-alalla ja noin 8,3 prosenttiin majoitusalalla.

Sekä ulkomaisten että kotimaisten hotelliyöpyjien määrät Suomessa kasvoivat vuonna 2016. Ulkomaisten hotelliyöpymisten määrässä olemme vielä selvästi jäljessä muista Pohjoismaista, mutta perinteisen Suomi–Ruotsi-maaottelun hengessä oli mukava huomata, että ulkomaisten hotelliyöpymisten kasvu (+6,8 %) ylitti jopa Ruotsin kasvuluvut (+ 4,9 %).

Ulkomailta saapuneiden matkailijoiden kokonaiskulutuksesta aiempaa suurempi osa käytettiin majoitukseen (+17 %) ja ravintoloihin (+13 %).

Ensimmäiset tiedot vuodelta 2017 kertovat, että Suomen matkailun hyvä noste on jatkunut myös kuluvana vuonna. Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset kaikissa majoitusliikkeissä lisääntyivät kahden ensimmäisen kuukauden aikana 18,1 prosenttia viime vuodesta. Kotimaisten matkailijoiden yöpymiset kasvoivat 3,4 prosenttia.



Anniskeluravintoloiden myyntiosuudet ovat muuttuneet

Ravintola-alan myönteiseen kehitysnäkymään tuovat edelleen haasteita ravintola-anniskelun ongelmat. Ruoan ja anniskelun myyntiosuudet suomalaisissa anniskeluravintoloissa ovat keikahtaneet parissakymmenessä vuodessa päälaelleen. Vuonna 1999 yli puolet myynnistä oli peräisin anniskelusta, kun vuonna 2016 siitä tuli enää 35 prosenttia euroista. Siten jo 65 prosenttia anniskeluravintolan euroista on peräisin ruokamyynnistä.

Ravintoloiden alkoholimyynnin kilpailukyky on heikentynyt korkean alkoholiveron ja alkoholin matkustajatuonnin kasvun vuoksi. Alkoholiveroa on korotettu vuodesta 2008 vuoteen 2014 viisi eri kertaa. Suomen olutvero olikin vuonna 2016 selvästi EU-maiden korkein. Olutvero on Suomessa puolitoistakertainen Ruotsiin nähden ja lähes nelinkertainen Viroon verrattuna. Siten ei ole yllättävää, että pääosin Virosta peräisin oleva alkoholin matkustajatuonti 100-prosenttiseksi alkoholiksi muutettuna kasvoi vuonna 2016 noin 5 prosenttia. Vastaavasti ravintola-anniskelun myynti väheni 2,3 prosenttia. •


 

Päivitetty 20.06.2017

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake