Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Joka neljäs nuori voisi harkita työskentelyä pimeästi

23.11.2012


Nuoret suhtautuvat välinpitämättömästi harmaaseen talouteen. Joka neljäs 15-34-vuotias voisi harkita työskentelyä pimeästi. Yhtä moni oli sitä mieltä, etteivät harmaan talouden vaikutukset kosketa heitä tai heidän elämäänsä ylipäätään.

Nuorten asenne harmaata taloutta kohtaan tuli ilmi syyskuussa 2012 tehdyssä kyselytutkimuksessa, johon osallistui noin 1 000 henkilöä. Nuorimmasta ikäryhmästä 70 % tiesi, että harmaata taloutta voi torjua vaatimalla ostoksesta kuitin.

Syyskuussa 2011 käynnistynyt tiedotuskampanja, jossa MaRa oli yhtenä pääyhteistyökumppanina, on kuluvan vuoden aikana näkynyt katukuvassa ja kuulunut radiossa ”harmaan talouden välistävetäjä ottaa aina enemmän kuin antaa” -teemalla.

Tiedotuskampanja tavoitti hyvin yleisönsä

Syksyn 2012 aikana toteutettu harmaan talouden torjunnan radio- ja ulkokampanja, toimi viestinnällisesti erittäin hyvin tavoittaen yhteensä 64 % 15-64-vuotiaasta väestöstä. Kampanjaa pidettiin hyödyllisenä ja aihetta ehdottomasti kampanjoinnin arvoisena.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuoret aikuiset ovat harmaan talouden torjunnan kannalta tärkeä kohderyhmä. Heihin voidaan vaikuttaa kohdennetulla viestinnällä. Pitkäjänteisellä ja johdonmukaisella toiminnalla pystytään vaikuttamaan asenteisiin, vaikka harmaan talouden ongelma on laaja ja monitahoinen.

Harmaan talouden torjunta on yksi hallituksen kärkihankkeista.


Lisätietoja:

MaRa oli mukana syksyn kampanjassa

Harmaan talouden torjunnasta sisäministeriön verkkosivuilta


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake