Kirjaudu MaRan jäsensivuille

Jäsenet hyvin tyytyväisiä MaRan toimintaan

14.05.2012


MaRan jäsenyritykset ovat jälleen pääset arvioimaan edunvalvontajärjestönsä toiminnan onnistumista. Kahden vuoden välein teetettävä jäsentyytyväisyyskysely valmistui huhtikuussa. Tyytyväisyys MaRaan lisääntyi kaikilla toiminnan osa-alueilla aina neuvontapalveluista viestintään ja koulutukseen.

Asteikolla 1-5 jäsenyritykset antoivat MaRalle 4,16 pistettä. Edellisessä jäsenkyselyssä MaRa sai arvosanan 4,09 ja paransi tuolloinkin aiempaa tulostaan.

Neuvontapalveluille ja asiakaslähtöisyydelle parhaat arviot

Neljä viidestä vastaajasta yhtyi väitteeseen, että MaRa tarjoaa vastinetta jäsenmaksulle. Tärkeimmiksi syiksi kuulua MaRaan nimettiin neuvonta, edunvalvonta ja tiedonsaanti. Viimeisen vuoden aikana jäsenet ottivat yhteyttä MaRaan todennäköisimmin työsuhdeasioissa. Jopa 60 % yrityksistä sanoi olleensa yhteydessä MaRaan työsuhdeasioiden tiimoilta.

Jäsenten tyytyväisyys MaRan neuvontapalveluihin niin työsuhde- kuin elinkeinoasioissakin oli huippuluokkaa. Keskimäärin neuvonnalle annettiin 4,51 pistettä viidestä. 90 % vastaajista piti MaRan asiakaspalvelua osaavana ja nopeana. Yhtä moni oli myös samaa mieltä siitä, että MaRa toimii palvelualttiisti ja että henkilökuntaa on helppo lähestyä.

MaRan edunvalvonnan tavoitteisiin suhtauduttiin jäsenistön keskuudessa hyvin myönteisesti. Neljä viidestä vastaajasta oli sitä mieltä, että elinkeinoasioiden edunvalvonnassa tavoitteet alan toimintaedellytysten parantamiseksi ovat oikeita. Työmarkkina-asioiden osalta edunvalvonnan tavoitteet koki oikeiksi 70 % yrityksistä.

Eniten parantamisen varaa jäsenet näkivät ulkoisessa viestinnässä eli medianäkyvyydessä. Toisaalta kahden vuoden takaiseen tyytyväisyyskyselyyn verrattuna juuri ulkoinen viestintä oli vastaajien mukaan parantunut MaRan toiminnan kokonaisuudessa eniten.

MaRan jäsenistö kattavasti edustettuna

Jäsentyytyväisyyskyselyyn vastasi 356 MaRan jäsenyritystä, jotka edustavat monipuolisesti erityyppisiä yrityksiä. Lähes 90 % vastanneista oli pk-yrityksiä. Toimialoista vahvimmin oli edustettuna ravintola-ala. Lisäksi mukana oli kirjava joukko yrityksiä eri toimialoilta, muun muassa majoitusyrityksiä, festivaaleja, kylpylöitä ja keilahalleja.

Vain alle viidesosa vastanneista ilmoitti kuuluvansa MaRan työryhmiin tai valiokuntiin, pk-yhdistysten johtokuntiin tai Elinkeinoelämän keskusliiton toimielimiin.

Tutkimuksen toteutti Suomen OnlineTutkimus.

 


Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake