Kirjaudu MaRan jäsensivuille

”Ilmaista hävikkiä ei ole” - uudet sovellukset auttavat ravintoloita kääntämään ruokahävikin liikevaihdoksi

Ravintolasektorin ruokahävikin syynä on usein ruuan menekin ennakoimisen vaikeus. Tarjoiluhävikki on merkittävä ongelma, koska suuri osa ravintolaruuasta tarjoillaan linjastoista, esimerkiksi lounasruokailun yhteydessä. Markkinoille on kuitenkin tullut uusia sovelluksia, joiden avulla ravintolat voivat kääntää ylijäämäruuan liikevaihdoksi. Yksi esimerkki on vuonna 2016 perustettu ResQ.

ResQ:n perustaja Tuure Parkkinen kertoo:

”Ylijäämäruuan ei tarvitse olla enää yhtä kuin hävikki. Sovelluksemme tarjoaa ravintoloille ja kuluttajille mahdollisuuden pelastaa ruoka-annoksia, jotka ovat vielä erinomaisessa kunnossa, mutta vaarassa lentää roskiin. Palvelun avulla ravintolat voivat ylläpitää monipuolista tarjontaa ilman kohtuuttomia hävikkimääriä ja tavoittaa myös uusia asiakkaita.

Sovelluksen toimintaperiaate on yksinkertainen. Ravintolat ilmoittavat pelastettavat annokset palveluumme. Loppukäyttäjät, kuluttajat, ostavat take-away annokset sovelluksen avulla ja noutavat ne ravintolasta ennen ilmoitettua sulkemisaikaa. Käyttäjät saavat sovellukseensa ilmoituksia sopivista lähiseudun ruoka-annostarjouksista. Kohdennettujen ilmoitusten ansoista ruuat saadaan hyvään käyttöön nopealla varoitusajalla.

Pelastettujen annosten määrät vaihtelevat eri tarjoajien välillä. Moni ravintola on raportoinut tarjontahävikin pudonneen palvelun ansiosta jopa 50–80 %. Ravintolat, jotka ovat käyttäneet ResQ-palvelua myös raaka-ainehävikin torjuntaan, ovat saaneet lisätulosta useita tuhansia euroja kuukaudessa.

Ravintoloilta ja kuluttajilta saatu palaute on ollut kannustavaa, ja palvelua kehitetään saatujen kehitysehdotusten pohjalta. Muutamat palvelun käyttöä harkitsevat ravintolat ovat olleet huolissaan siitä, miten ylijäämäannosten tarjoaminen vaikuttaa ravintolan laatumielikuvaan. Empijät ovat kuitenkin havainneet palvelun olevan yrityksen brändiin myönteisesti vaikuttava asia, ei uhka. Asiakkaat eivät arvioi ravintolan normaalia ruokatarjontaa ResQ-annosten perusteella vaan tiedostavat, että annokset eivät vastaa visuaalisesti ravintolan tavanomaista tasoa.

ResQ-sovellusta hyödyntää jo yli 250 ravintolaa Suomessa, Virossa, Ruotsissa ja Alankomaissa. Rekisteröityneitä käyttäjiä palvelullamme on yli 40 000, sovelluslatauksia tätäkin enemmän. Aiomme lanseerata palvelun yhä useammassa maassa ja kokeilla sen sovittamista erilaisiin kulttuuriympäristöihin. Suomessakin on luvassa uusia aluevaltauksia erilaisten ruokapalvelutarjoajien kanssa. Suunnittelemme esimerkiksi liikennemyymäläpilotointia. Visiomme on tarjoiluhävikitön Eurooppa vuonna 2030.”

 

Restel Oy:n hotellien ravintolatoiminnan kehityksestä vastaava Kirsi Asposalo kertoo:

”Ruokahävikki on paitsi eettinen myös taloudellinen kysymys, sillä ilmaista hävikkiä ei ole. Hävikin torjunta on ollut keskeinen osa ravintolatoimintaamme jo kauan. Hävikkiä syntyy silti, sillä ruuan menekkiä on mahdotonta arvioida täydellisesti. Erityisesti hotelliaamiaisilla ylijäänyttä ruokaa syntyy paljon.

Jätteeksi päätyvän ruuan vähentäminen vaatii useita keinoja. Pidämme hävikin kurissa huolehtimalla elintarvikkeiden oikeanlaisesta säilytyksestä ja valmistamalla ruokaa menekin mukaan. Ruokalistasuunnittelu ja oikeanlaiset valmistusmenetelmät ovat keskeisessä roolissa – elintarviketurvallisuudesta tinkimättä. Käytämme tai jatkojalostamme vain sellaisia ylijääneitä raaka-aineita, jotka ovat edelleen täysin käyttökelpoisia.

Yhteistyö ResQ:n kanssa käynnistyi toukokuussa 2016, kun Cumulus Bistro Meilahti liittyi mukaan palveluun. Sovellus on osoittautunut helppokäyttöiseksi sekä ruuan tarjoajalle että ostajalle. Olemme käyneet ResQ:n työntekijöiden kanssa yhdessä läpi toiminnan periaatteet, ja meille on annettu huolellinen perehdytys palvelun käyttöön. Myös talon sisäiset toimintamallit on määritelty. Viranomaiset ovat varmistaneet, että edellytyksemme palvelun käyttöön ovat kunnossa.

ResQ-sovellus on ollut suora vastaus hävikinhallintaan: olemme pelastaneet sen avulla jo yli 800 aamiais- ja lounasannosta pelkästään Meilahden Bistrosta. Sovellus tarjoaa mahdollisuuden myydä ruoka-annoksia ravintolan normaalia listahintaa edullisemmin, jolloin se on useamman kuluttajan ulottuvilla. Lopputulos on sekä ravintolan että asiakkaan kannalta todellinen win-win -tilanne.”


Lisätietoa ResQ-palvelusta:
https://resq-club.com/

 

Lue lisää:
MaRa mukana Hävikkiviikossa 29.8.–4.9.2016
Hävikkiviikon sivut

 

Kuluttajaliitto järjestää tänä vuonna neljättä kertaa valtakunnallisen Hävikkiviikon 29.8.-4.9.2016. Hävikkiviikko-kampanjan tavoitteena on kannustaa kaikkia ruokahävikin vähentämiseen ja ruuan arvostuksen lisäämiseen.

 

Päivitetty 31.08.2016

Yhteistyökumppanit

Fennia Hartwall Hartwa Trade Valio Saarioinen Accountor Metos Santa Maria Paulig Winpos Läntmannen Unibake